Terug naar het overzicht
08 augustus 2022
De top 4 redenen waarom Microsoft Teams NIET het probleem is met uw oproep
De pandemie heeft veel organisaties ertoe aangezet om opnieuw te evalueren of werknemers terugkeren naar kantoor of op afstand blijven. Volgens een Forbes-artikel ondervroeg een onderzoek van IWG (bekend van Regus flexibele werkplekken) 1.000 Amerikaanse werknemers over hybride werk. Uit het rapport bleek dat 53% van de millennials de voorkeur geeft aan hybride werk en op zoek zou gaan naar een andere baan als werkgevers het niet langer zouden leveren. Bovendien had 33% van de babyboomers hetzelfde sentiment over hybride werk. Bovendien is met de start van persoonlijke vergaderingen en evenementen ook reizen toegenomen, wat ertoe leidt dat werknemers overal (SaaS of zakelijk) toegang hebben tot alle applicaties (SaaS of corporate). Om de productiviteit van werknemers hoog te houden, hebben bedrijven meer gebruik gemaakt van externe productiviteitstools, met name tools die zijn gebaseerd in de cloud, zoals Microsoft Teams.
Om te chatten, te bellen en video’s te delen, hebben externe werknemers zich tot Microsoft Teams gewend. Microsoft Teams gegroeid tot meer dan 270 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in januari 2022, een stijging van 250 miljoen in juli 2021. Dat zijn veel maandelijkse actieve gebruikers op het platform! Naarmate deze aantallen groeien, is het exponentieel moeilijker voor servicedeskteams om problemen op te lossen, omdat werknemers niet altijd op kantoor zijn. Servicedeskteams moeten snel de omgeving van de externe werknemers begrijpen om elk probleem te triage. Wanneer een gebruiker klaagt over een toepassing, betekent dit niet dat de toepassing fout is. Hier zijn de vier belangrijkste redenen waarom Microsoft Teams NIET de reden is waarom uw gesprek kwaliteitsproblemen ondervindt.
Wi-Fi- of netwerkproblemen thuis
Vaak zijn wi-fi thuis en lokale netwerkuitdagingen het probleem. We hebben gezien dat netwerkkaarten flappen of veranderen, wat de wi-fi-prestaties verslechtert. Wanneer deze adapters veranderen, kunnen de prestaties afnemen, wat resulteert in slechte reactietijden van toepassingen. Het betekent niet automatisch dat het een toepassingsprobleem is; het is eigenlijk het wifi-netwerk. Er zijn verschillende redenen waarom dit kan gebeuren; eindgebruikers kunnen van de ene kamer in een huis naar de andere gaan, waardoor de wifi van band verandert. 5GHz-banden zijn sneller dan 2,4GHz, maar 2,4GHz kan verdere afstanden bereiken. Het wisselen van band vanwege verdere afstand kan van invloed zijn op uw gesprekskwaliteit en kan intermitterende problemen en verbroken oproepen veroorzaken. Toch is dit frustrerend voor uw eindgebruikers.
Netwerkcongestie kan ook een probleem zijn. Zoals besproken door Reckitt Benckiser, die de latenties van het thuisnetwerk van eindgebruikers zag toenemen wanneer familieleden inhoud begonnen te streamen en online games speelden. Draadloze thuisinstellingen zijn meestal standaardconfiguraties zonder Quality of Service (QoS) ingeschakeld om prioriteit te geven aan spraak- of videogesprekken. Zonder QoS wordt al het verkeer samengevoegd op de gateway, wat resulteert in slechte applicatieprestaties. Het dilemma is dat de eindgebruiker de uitdaging niet ziet of weet dat iemand anders zijn probleem heeft veroorzaakt.
Problemen met apparaatniveau (CPU, geheugen, processen)
Een ander probleem dat eindgebruikers tegenkomen, kan te maken hebben met de CPU, het geheugen of de processen van hun apparaat. Soms verbruiken virusscans de CPU, waardoor andere toepassingen niet kunnen worden uitgevoerd. In andere gevallen openen eindgebruikers te veel applicaties, waardoor de hoeveelheid geheugen die beschikbaar is voor het apparaat wordt verminderd. Het kan ook iets eenvoudigs zijn, zoals het openen van te veel tabbladen in een browser.
Vpn-routeringsuitdagingen
Veel organisaties backhaulen verkeer van apparaten van eindgebruikers naar bedrijfsnetwerken om communicatie te beveiligen. Het is niet altijd het optimale pad dat verkeer moet nemen en kan extra latentie toevoegen voor uw VOIP- of videogesprek. De eindgebruiker heeft geen idee dat zijn verkeer een andere weg inslaat. We gebruiken bijvoorbeeld allemaal GPS (Global Positioning System) om een optimale weg naar onze bestemming te navigeren. Stel je voor dat je een vergadering hebt die op 30 minuten afstand ligt en de GPS geeft twee routes aan, 1,5 uur of 25 minuten. Welke zou je selecteren? Je zou niet voor de langere route kiezen omdat je dan je vergadering helemaal zou missen. Wanneer een eindgebruiker verbinding probeert te maken met een toepassing, heeft het apparaat van de eindgebruiker doorgaans beleid voor het selecteren van paden naar de toepassing. Houd er wel rekening mee dat het niet altijd de kortste weg is. Dus de volgende keer dat u een slechte gesprekskwaliteit hebt, moet u nadenken over padselectie en of uw verkeer naar het bedrijfsnetwerk wordt geleid voordat het uw toepassing bereikt.
Verbindingsproblemen met internetprovider (ISP)
Soms, als u een probleem met de gesprekskwaliteit ondervindt, kan een probleem met de internetprovider verschijnen alsof het de toepassing is. Deze problemen kunnen zich op meerdere manieren manifesteren, zoals het routeren van het verkeer van de eindgebruiker over een langer pad of het laten vallen van verkeer omdat het niet in staat is om met een andere provider te peeren. ISP-problemen zijn niet altijd eenvoudig, tenzij u een diepere netwerkachtergrond hebt. Het detecteren (of schatten) van de omvang van een ISP-storing is een uitdaging vanwege de complexiteit van de onderliggende netwerkarchitectuur met infrastructuur van veel organisaties, waaronder last-mile internet- en backbone-providers. Afhankelijk van waar het probleem zich langs het pad bevindt, moet u mogelijk begrijpen wat een openbaar AS-nummer (Autonomous System) van een RIR (Regional Internet Registry) doet in een peeringrelatie, hoe routers routeringstabellen delen tussen interconnects of hoe u het Border Gateway Protocol (BGP) configureert. Eindgebruikers houden echter van snelle inzichten. Kijk dan eens naar Careem; ze roepen lokale ISP-problemen op met hun personeel voor werken op afstand. Zoals u kunt zien, variëren isp-problemen en hebben ze invloed op u, afhankelijk van uw locatie.
De volgende keer dat een eindgebruiker klaagt dat het hun Microsoft Teams-applicatie is, bekijk dan de bovenstaande punten. Eindgebruikers melden meestal een toepassing als het probleem, maar weten niet wat de punten zijn tussen hun apparaat en de toepassing. De uitdaging is om deze problemen snel te visualiseren vanuit één oplossing.
Bron: zscaler
Meer weten?
Gerelateerde
blogs
Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.