Terug naar het overzicht
09 november 2022
Wat is Microsoft Viva Connections precies?
Microsoft is met een veel krachtigere tool gekomen die de werknemer bijna 100% vrijheid geeft over de materialen die ze willen gebruiken om hun carrière naar nieuwere hoogten te stuwen. Het heet Viva Connections en wordt verder besproken in deze blog.
Wat is Viva Connections precies?
Het kan worden gezien als een tool, een die zich volledig in Microsoft Teams bevindt. Vanaf hier kan een werknemer contact maken met zowat elke andere collega, zelfs externe contractanten. Dit geeft hen de kans om uit de eerste hand te zien hoe hun andere collega’s werken en werken, vooral op verschillende afdelingen. Dit wordt vooral nuttig geacht voor projectmanagementteams omdat het als uitgangspunt dient om verschillende ideeën voor innovatie uit letterlijk verschillende lagen van de bevolking naar voren te brengen.
Zoals zojuist vermeld, kan de werknemer zowat elke soort of type inhoud verzamelen die hij wil behouden om hem te helpen zijn doelen en doelstellingen dagelijks te bereiken. Ze kunnen zelfs hun eigen kanalen maken waarin ze met andere collega’s kunnen communiceren, of het nu op basis van spraak, video of chat is. Viva Connections is ook ontworpen om te worden toegevoegd aan SharePoint, Yammer en Stream.
De belangrijkste componenten van Viva Connections
Het bestaat uit drie verschillende componenten, die als volgt zijn:
- Het Dashboard:
Met deze functionaliteit kan uw werknemer zijn ervaringen (voornamelijk de materialen die ze hebben geleerd van de online bronnen) op een samengestelde manier zorgvuldig instellen, met behulp van wat bekend staat als “Dashboard Cards”. In zekere zin kunnen deze worden gezien als een soort mobiele app die je brengt waar je naartoe moet. Hoewel het wordt gebruikt om nuttige bronnen te bookmarken, wordt het meestal ook gebruikt als een middel om de werknemer te laten weten welke taken in een bepaald tijdsbestek moeten worden uitgevoerd. Hierdoor wordt de productiviteit van werknemers juist verhoogd. De belangrijkste reden hiervoor is dat de werknemer niet door netwerkmappen met bronnen hoeft te bladeren om de materialen te vinden waartoe hij toegang nodig heeft. Integendeel, al deze bronnen worden gekoppeld aan een bepaalde kaart en de werknemer hoeft er alleen maar op te klikken. Maar het is belangrijk om in gedachten te houden dat dit proces op dit moment niet geautomatiseerd is. Voordat een werknemer een project krijgt om aan te werken, is het de plicht van die specifieke persoon om die bronnen te vinden en van daaruit te koppelen aan de Dashboard Card.
Momenteel is dit onderdeel beschikbaar op iOS- en Android-apparaten, evenals desktopcomputers. Met dit laatste kan het worden geïntegreerd als een subset van SharePoint, waardoor nog snellere toegang tot de benodigde bronnen mogelijk is.
Een voorbeeld van het Dashboard is hieronder te zien:
(BRON: 1).
Een ander voorbeeld van een Dashboard is hieronder te zien:
(BRON: 1).
De Viva Connections Feed:
Dit lijkt bijna op de feeds die worden gebruikt in Twitter en LinkedIn. Maar het enige verschil hier is dat de werknemer geen gebeurtenissen van buitenaf zal zien (tenzij ze deze optie inschakelen), ze zien alleen wat er in hun bedrijf gebeurt. Het kan ook worden gezien als het intranet van het bedrijf, maar de inhoud rolt van aard en wordt in realtime bijgewerkt. Na goedkeuring met zijn manager kan een werknemer zelfs iets persoonlijks delen dat in zijn leven gebeurt, wat een impact kan hebben op het bedrijf. Deze nieuwsfeedfunctionaliteit haalt ook gefilterde en geselecteerde inhoud op van de verschillende SharePoint-sites in het bedrijf, Yammer en Stream.
De Viva Connections Bronnen:
Dit is het onderdeel waar alle koppelingen naar bronnen worden opgeslagen. Dit is niet te verwarren met de links in het Dashboard. Dit zijn degenen die u individueel hebt geselecteerd. Maar vanuit de resources-functionaliteit kan uw manager koppelingen invoegen waarvan hij denkt dat ze nuttig kunnen zijn voor u en uw collega’s. Dit onderdeel is beschikbaar op desktops en draadloze apparaten.
Dit wordt hieronder geïllustreerd:
(BRON: 1).
Viva Connections instellen en starten
Gebruik deze stapsgewijze instructies om u te helpen bij het instellen en starten van Viva Connections op desktop- en mobiele apparaten met behulp van de momenteel beschikbare functies om een boeiende gebruikerservaring te creëren.
Conclusies
Over het algemeen heeft deze blog de verschillende manieren besproken waarop Viva Connections kan helpen de productiviteit van werknemers in uw bedrijf te verhogen. Het beste van alles is dat het gratis is, maar u moet eerst een SharePoint-licentie hebben om het te verkrijgen.
Bron: microsoft
Meer weten?
Gerelateerde
blogs
Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.