Terug naar het overzicht

27 oktober 2021

Top 5 Social Media Marketing Platforms voor bedrijven

Social media is een essentieel onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Hoewel de meeste mensen het gebruiken om in contact te blijven met hun vrienden en hun volgers te inspireren met coole foto’s, gebruiken bedrijven het steeds vaker voor marketingdoeleinden.

Met meer dan 3,8 miljard actieve gebruikers van sociale media wereldwijd, zijn bedrijven op sociale media in staat om meer mensen te bereiken.

Maar gezien het feit dat er zoveel sociale mediaplatforms zijn, kan het een ontmoedigende taak zijn om te beslissen welke te gebruiken voor marketing. Welk social media netwerk het beste voor u is, hangt af van uw bedrijfstype.

We hebben de top 5 marketingplatforms voor sociale media uitgelegd om u te helpen de geschikte voor uw bedrijf te kiezen.

Top 5 Social Media Marketing Platforms 

LinkedIn

linkedin

LinkedIn is een van de beste sociale mediaplatforms voor professionele netwerken. Met meer dan 675 miljoen gebruikers op het platform is LinkedIn een geweldige plek om een sterke community voor uw bedrijf op te bouwen.

Maar dit netwerk is niet geschikt voor allerlei bedrijven. Dit sociale medianetwerk is de nummer 1 keuze van B2B-marketeers omdat LinkedIn-gebruikers meestal professionals zijn die op zoek zijn naar zakelijke en carrièremogelijkheden.

Als je van B2C-marketing houdt, overweeg dan om in plaats daarvan Instagram, Facebook en YouTube te gebruiken.

Om specifiek te zijn, LinkedIn is een uitstekend platform voor B2B sales prospecting en social selling.

Hoewel u de zoekfunctie met een gratis LinkedIn-account kunt gebruiken om uw doelvooruitzichten te filteren en te vinden, biedt het sociale netwerk u ook een aantal coole en krachtigere B2B-prospectietools, zoals LinkedIn Sales Navigator.

Als B2B-verkoopprof is het een goed idee om uw sociale verkoopsucces op LinkedIn te vergroten door de tijdrovende, hectische en repetitieve prospectietaken te automatiseren.

Er zijn veel betrouwbare LinkedIn-automatiseringstools,zoals Octopus CRM,waarmee u taken kunt automatiseren zoals het verzenden van verbindingsverzoeken, het verzenden van berichten over uw verbindingen op het eerste niveau, het bekijken van profielen, het onderschrijven van vaardigheden, het maken van campagnes en meer.

Xing

xing

Xing is nog een ander krachtig platform voor B2B-marketing. Als uw doelmarkt zich in de DACH-regio’s bevindt, waaronder Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk, dan is de LinkedIn-concurrent misschien wel de beste optie voor u. De meer dan 17 miljoen sterke gebruikers van Xing betekenen dat u meer mensen kunt bereiken en een sterke relatie kunt opbouwen met professionals uit meerdere industrieën.

De functies zoals privécommunity’s, nieuwsgroepen, afspraken en het in kaart brengen van gebruikers onderscheiden Xing van LinkedIn. Voor B2B-prospectie kan Xing Lead Extractor u helpen informatie over uw prospects te vinden.

Een goed ding over Xing is dat het een speciaal ambassadeursprogramma heeft voor elke regio of stad in de wereld.

De ambassadeurs zijn verantwoordelijk voor het houden van lokale evenementen voor bedrijven om hun ideeën te introduceren, contact te maken met collega’s en kansen te verkennen. Als u succesvol wilt zijn en meer bereik wilt krijgen op sociale media, dan is Xing misschien het juiste platform voor u. Eén goede hit en je bent klaar om te gaan.

Quora en Reddit

quora

Quora en Reddit zijn unieke sociale mediaplatforms waar je jezelf kunt vestigen als een autoriteit op een onderwerp of in een niche. Je beantwoordt de vragen in principe op basis van je specialistische kennis van het onderwerp.

Als marketeer moet je eerst waarde leveren aan de community voordat je van hen neemt. Het kan enige tijd duren om opgemerkt te worden op Quora en Reddit, maar als je dat eenmaal doet, is het het allemaal waard. Hoewel het geweldig is voor B2B-marketing, kunt u het gebruiken voor B2C-marketing, afhankelijk van welke vragen mensen stellen.

Zoek vragen en discussies op Quora en Reddit op basis van uw expertise. Ontdek welke vragen mensen stellen over uw bedrijfsniche. Beantwoord vragen met nuttige informatie en laat je snel door iedereen opmerken.

Meestal doen bedrijven op deze netwerken, met name Quora, aan backlinking, wat betekent dat ze mensen naar hun website / sociale media leiden door linked in hun antwoorden en bio te plaatsen. Te veel ervan kan je echter blokkeren. Wees dus voorzichtig bij het plaatsen van links in je antwoorden.

Focus op het tonen van empathie en pak de vragen en pijnpunten van de mensen die vragen stellen aan in plaats van verkoopsgedeeld over te komen. Mensen zullen contact met u opnemen zodra u opvalt als een expert in uw niche, en de verkoop zal vanzelf binnenstromen.

Het beste van Quora is dat je geen verificatie nodig hebt om te beginnen met antwoorden – maak gewoon een account aan en begin vandaag nog met antwoorden!

YouTube

youtube

Met meer dan 2 miljard gebruikers wereldwijd is YouTube een krachtig platform voor B2C-marketing. Hiermee kunt u gebruikmaken van de kracht van videomarketing om uw boodschap over te brengen en een impact achter te laten op uw publiek. Hoe nuttiger, waardevoller en leuker uw inhoud, hoe meer mensen het zal betrekken.

Overweeg om vlogs, demo’s, merkverhalen en meer op YouTube te plaatsen om klanten aan te trekken. Als je een goede verhalenverteller bent, zal je kanaal waarschijnlijk exponentieel groeien met meer volgers.

Houd uw publiek betrokken en krijg meer volgers door consequent inhoud van hoge kwaliteit te plaatsen. Je kunt zelfs je prestaties bijhouden via prestatiestatistieken op YouTube en werken aan dingen die je mist.

Instagram

instagram

Je B2C-bedrijf kan een echte kans maken op Instagram. Met meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers, van wie de meesten jong zijn, biedt Instagram je de modernste manier om je doelmarkt te bereiken. Instagram is een social media platform waar mensen content plaatsen in de vorm van video’s, foto’s en stories.

Het is een van de meest verbazingwekkende storytelling-platforms, waarmee u meer klanten kunt krijgen. Er zijn slimme Instagram-tools om je omzet te verhogen

Als je boeiende maar vermakelijke inhoud produceert, is er geen kans dat je het kunt missen om beroemd te worden op Instagram. Veel bedrijven en merken hebben hun voetafdruk op het netwerk al gevestigd, waardoor hun bedrijven aanzienlijk zijn gegroeid.

Maar om je merk op Instagram te laten groeien, moet je relevante, hoogwaardige, waardevolle en interessante inhoud produceren.

Conclusie

Sociale media zijn op dit moment een goedkope maar krachtige marketingtool voor bedrijven. Of u nu van B2B- of B2C-marketing houdt, social media business marketing kan uw merk helpen groeien.

Maar vergeet niet om uw sociale mediaplatforms zorgvuldig te kiezen. Sommige netwerken zijn goed voor B2B-marketing, terwijl andere effectief zijn voor B2C-marketing. Gebruik dit artikel als leidraad voor het gebruik van sociale media als marketingtool.

Bron: gracethemes

Meer weten?

Neem contact op

Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.