Terug naar het overzicht
13 maart 2022
Moet mijn bedrijf op alle sociale mediaplatforms staan?
Laten we deze vraag beantwoorden met een andere vraag: heb je echt de tijd om je volledige aandacht te besteden aan alle populaire sociale mediaplatforms die er zijn?
Natuurlijk niet! Bedrijfseigenaren zijn drukke mensen en ze moeten vaak hun aandacht verdelen over verschillende aspecten van hun merk. Ze kunnen misschien niet de hoeveelheid tijd en moeite steken die nodig is om echt succes te zien op elk sociaal mediaplatform. Bovendien gebruikt hun doelmarkt misschien toch niet alle verschillende platforms. Hoeveel volwassenen boven de 50 zie je bijvoorbeeld echt op TikTok?
Dus nee, uw bedrijf zou niet op alle sociale mediaplatforms moeten staan. Dit betekent echter niet dat je sociale media helemaal moet afschaffen. In plaats daarvan moet u de platforms identificeren en zich erop concentreren die u waarschijnlijk het meeste rendement zullen opleveren. Hier zijn enkele tips om erachter te komen welke sociale mediaplatforms u voor uw bedrijf moet gebruiken.
Welke social media platformen gebruikt jouw doelgroep?
Hoewel mensen vaak meerdere sociale media-accounts hebben, hebben ze de neiging om een favoriet platform of twee te hebben waar ze het grootste deel van hun tijd doorbrengen. Bekijk hieronder bijvoorbeeld de grootste leeftijdsdemografie voor enkele van de populairste platforms in 2021:
- Facebook: 25-34
- Instagram: 25-34
- Twitter: 30-49
- LinkedIn: 46-55
- TikTok: 18-24
U kunt dit soort informatie gebruiken om erachter te komen waar u het meest waarschijnlijk contact zult maken met uw doelgroep. Als u bijvoorbeeld op zoek bent naar een jongere demografie, wilt u misschien TikTok, Facebook of Instagram proberen.
Met welke platformen heb jij de meeste ervaring?
Als u een succesvol social media-account voor uw bedrijf wilt hebben, moet u uw weg weten op uw platform (en) naar keuze. U moet weten hoe u door het platform moet navigeren, hoe u de verschillende functies moet gebruiken en welk type inhoud de meeste aandacht krijgt.
Het heeft echt weinig zin om je aan te melden voor een bepaald platform als je niet weet hoe je het moet gebruiken, zelfs als je publiek zich daar bevindt. Vergeet niet dat er veel mensen strijden om aandacht op sociale media. Ervaren gebruikers kennen meestal veel tips en trucs om hun inhoud opgemerkt te krijgen, dus ze zullen bijna altijd beter presteren dan beginners. Zorg er daarom voordat u uw bedrijf aan een platform verbindt, voor dat u alle ins en outs kent.
Wat voor soort inhoud heb je?
Sommige soorten inhoud zullen het beter doen op bepaalde sociale mediaplatforms dan andere. Instagram staat bijvoorbeeld bekend om zijn foto’s, TikTok is beroemd om zijn korte video’s en LinkedIn is geweldig voor meer informatieve inhoud. Elk platform heeft zijn niche en het is belangrijk om hier zoveel mogelijk op in te spelen als je resultaten wilt zien.
Dus, wanneer u beslist welk social media-platform geschikt is voor uw bedrijf, zorg er dan voor dat u nadenkt over uw inhoud. Een artikel zal waarschijnlijk veel meer aandacht krijgen op LinkedIn dan Instagram, net zoals een video meer views zou krijgen op TikTok dan Twitter. Wees strategisch bij het kiezen van platforms, omdat dit de sleutel tot uw succes kan zijn.
Bron: contentrefined
Meer weten?
Gerelateerde
blogs
Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.