Microsoft OneDrive vs SharePoint, wat is het verschil?

Dit is een veel voorkomende vraag die vaak opduikt tijdens de call naar prospects en tijdens SharePoint workshops. Wat is het verschil tussen Microsoft OneDrive en SharePoint? Kortom, zie OneDrive als je bureau en SharePoint als archiefkast. U zou geen persoonlijke bestanden op uw bureau achterlaten zodat iedereen ze kan zien en u zou ook geen samenwerkingsdocumenten opslaan waar niemand er toegang toe heeft. 

OneDrive

Simpelweg, dit is een tool die wordt gebruikt om bestanden op te slaan, te back-uppen en te delen in de cloud. Het biedt een alternatieve, veiligere plek om documenten op te slaan, in plaats van uw bureaublad of een extern opslagapparaat. Hoewel u met OneDrive bestanden op dezelfde manier kunt delen als SharePoint, wordt het meestal gebruikt om persoonlijke bestanden op te slaan waartoe alleen u toegang wilt.

Het opslaan van persoonlijke bestanden in OneDrive betekent dat u met toegang tot internet toegang hebt tot al uw bestanden en dus het risico op het verliezen van gegevens als gevolg van hardwarestoringen of de mogelijkheid van het verkeerd plaatsen van een extern opslagapparaat wegneemt. Als u bestanden in zowel OneDrive als SharePoint wilt opslaan, kunt u ze met Microsoft naadloos synchroniseren.

SharePoint

SharePoint is primair gericht op bedrijven en is in feite een document management systeem (DMS) en samenwerkingstool. Functioneel gedraagt het zich als een website en stelt het bedrijven in staat om hun bestanden te organiseren door aangepaste ‘pagina’s’ in te stellen. SharePoint kan de hub van uw bedrijf worden en is het centrale punt voor alle werknemers om toegang te krijgen tot informatie zoals bedrijfsbeleid, trainingsdocumenten, standaard operationele procedures, salarisinformatie en nog veel meer. Naarmate we allemaal op weg zijn naar groene initiatieven, heeft SharePoint het potentieel om uw bedrijf in staat te stellen vrijwel papierloos te worden en uw ecologische voetafdruk te verkleinen.  

SharePoint moedigt teams ook aan om samen te werken aan projecten, waardoor ze kunnen uploaden naar SharePoint in plaats van informatie in silo’s te plaatsen. Medewerkers kunnen vervolgens documenten in realtime delen, bekijken en wijzigen.  

Bron: chalkline