Terug naar het overzicht

29 april 2022

Microsoft 365-update biedt een functie waar we allemaal op hebben gewacht

Microsoft 365-gebruikers zorgen voor minder gedoe bij het schakelen tussen e-mailaccounts.

Een update die naar Microsoft 365-web-apps komt, stelt gebruikers in staat om eindelijk vrij te schakelen tussen werk- en persoonlijke accounts.

Het beheren van workloads bij het jongleren met een overvloed aan verschillende  e-mailaccounts kan lastig zijn voor de besten van ons. Maar met de nieuwste update hoeven Microsoft 365-gebruikers niet langer te vertrouwen op kieskeurige oplossingen om effectief van context te wisselen.

Gebruikers kunnen zich nu aanmelden bij meerdere Microsoft-accounts in dezelfde browser en schakelen tussen deze accounts zonder dat ze zich hoeven af te melden en weer in te loggen of privébrowservensters te gebruiken.

Volgens Microsoft zal deze functie ten goede komen aan consultants die regelmatig toegang moeten krijgen tot e-mails van verschillende externe bedrijven, evenals consumentengebruikers die schakelen tussen hun zakelijke workloads en persoonlijke taken zoals takenlijsten voor vakantieplanning.

Nieuwe Microsoft 365-functie

Om aan de slag te gaan met het schakelen tussen accounts, moeten gebruikers toegang krijgen tot een van de Microsoft 365-web-apps en vervolgens op het pictogram ‘Accountmanager’ in de rechterbovenhoek klikken.

Vanaf hier kunnen gebruikers vervolgens een nieuw account toevoegen of overschakelen naar een bestaand aangemeld account in de browser. Na een succesvolle toevoeging of omschakeling wordt de pagina vernieuwd met inhoud van het nieuwe account op hetzelfde browsertabblad.

Hoewel een gebruiker meerdere accounts kan toevoegen in een Microsoft 365-web-app, is er slechts één account tegelijk per app actief.

Als een gebruiker twee of meer browser-app-tabbladen met verschillende accounts krijgt, zegt Microsoft dat gebruikers een melding krijgen om de tabbladen te vernieuwen met niet-actieve accounts.

Is het veilig?

Microsoft merkte op dat de nieuwe functie niet het wijzigen van machtigingen voor gegevenstoegang of het mengen van gegevens van verschillende accounts en organisaties is, maar alleen helpt om de wrijving te verminderen waarmee gebruikers worden geconfronteerd bij het werken met meerdere accounts in de Microsoft 365-web-apps.

Microsoft herhaalde dat elk account alleen toegang zou blijven hebben tot de gegevens waartoe het toegang heeft, en dat het de gegevensintegriteit en privacy over verschillende account- en organisatiegrenzen heen zal handhaven

De nieuwe functionaliteit is gepland om in juni te worden uitgerold in de volledige productiviteitssuite, verspreid over Office.com, Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneDrive, SharePoint en Microsoft 365-beheercentrum.

Bron: techradar

Meer weten?

Neem contact op

Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.