Terug naar het overzicht

24 januari 2022

Meta onderzoekt om NFT’s te integreren in Facebook en Instagram

Meta onderzoekt plannen om gebruikers NFT’s te laten maken, presenteren en verkopen op Facebook en Instagram.

Als het bedrijf dergelijke tools lanceert, zou dit de grootste blijk van mainstream ondersteuning voor NFT’s tot nu toe zijn en de plaats van de controversiële activa in de digitale wereld helpen verstevigen.

Volgens de FT bevinden de plannen zich “in een vroeg stadium en kunnen ze nog veranderen.” De publicatie zegt dat teams bij Facebook en Instagram een functie “voorbereiden” waarmee gebruikers NFT’s als hun profielfoto’s kunnen weergeven, en aan een prototype werken om gebruikers nieuwe NFT’s te laten slaan. Anderen bij Meta bespreken naar verluidt “het lanceren van een marktplaats voor gebruikers om NFT’s te kopen en verkopen.”

Hoe ver deze plannen precies zijn, is onmogelijk te zeggen, maar het is niet de eerste blijk van interesse in NFT’s die we van Meta’s leiders hebben gezien. Instagram-chef Adam Mosseri zei afgelopen december dat het bedrijf “actief NFT’s onderzoekt en hoe we ze toegankelijker kunnen maken voor een breder publiek”, terwijl Meta CEO Mark Zuckerberg afgelopen oktober sprak over hoe de metaverse “eigendom van digitale goederen of NFT’s” moet ondersteunen.

NFT’s, of niet-vervangbare tokens, hebben de afgelopen maanden ondersteuning gekregen met andere gevestigde webplatforms. Twitter werkt aan manieren om dergelijke blockchain-ondersteunde items te presenteren, terwijl Reddit zijn eigen verzameling NFT-avatars voor gebruikers lanceerde.

Hoewel NFT’s veel worden bespot vanwege hun speculatieve waarde (prijzen stijgen en dalen met schokkende snelheid) en gebrek aan beveiliging (ze worden vaak gestolen ondanks beweringen van sommigen dat ze eigendom garanderen), zullen deze activa belangrijker worden als bestaande techreuzen ervoor kiezen om ze te ondersteunen.

Wat is een NFT?

Een NFT (non-fungible token / niet-vervangbaar teken) is in de kern een manier om het eigendom van een digitaal item zoals een JPG of een GIF te claimen via een uniek adres op de blockchain. En ondanks beweringen dat deze activa een gedecentraliseerde vorm van eigendom belichamen, berust hun legitimiteit op erkenning van bestaande online platforms. Als Twitter of Instagram iemand je JPG van een rokende chimpansee laat kopiëren en plakken, wie zal dan zeggen wie het echt bezit? Maar als bedrijven eigendomsrechten gaan afdwingen zoals aangegeven door NFT’s, kunnen ze legitieme digitale activa worden (althans op die platforms).

Voor Meta zou het omarmen van NFT’s ook kunnen helpen om meer invloed uit te oefenen in wat het bedrijf het metaversum heeft genoemd – een vaag concept van onderling verbonden virtuele werelden, vergelijkbaar met beloften van VR-universums die in de jaren 1990 en daarvoor werden gelanceerd. Dat kan mogelijk de waarde en het belang van NFT’s verhogen en tegelijkertijd de controle over de activa centraliseren.

Bron: theverge

Meer weten?

Neem contact op

Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.