Terug naar het overzicht

09 januari 2022

Is Facebook nog steeds relevant?

Dit is een vraag die veel eigenaren van kleine bedrijven zich stellen. Ze zijn zich bewust van de massale hoeveelheden mensen op Instagram en zijn zelfs in staat geweest om Facebook-likes te vergroten. Toch lijkt het er nog steeds op dat niemand hier de vruchten van plukt of misschien hebben ze een algehele daling van de verkoop en posts engagementen opgemerkt.

Wat zegt onderzoek?

Volgens Pew Research Center blijft Facebook het online landschap domineren. Het lijkt er echter op dat de demografie van de gebruiker de afgelopen vijf jaar is verschoven. Onder de Amerikaanse volwassenen die Facebook gebruiken, is meer dan de helft van de huidige gebruikers tussen de 30-49 jaar oud. Binnen alle gebruikers zeggen zeven op de tien Facebook-gebruikers de site dagelijks te gebruiken; 49% van de gebruikers controleert de site meerdere keren per dag.

Facebook

Het is nog steeds een sociale website

Vergeet niet dat Facebook een sociale website is, geen marketingcampagne. Je moet jezelf altijd beschouwen als onderdeel van de community en regelmatig posten over dingen die je interessant of grappig vindt. Mensen vinden het heerlijk om te zien waar iedereen mee bezig is. Als u voortdurend nieuwe inhoud plaatst, kunt u meer verkeer naar uw Facebook-pagina verwachten.

Een ander belangrijk aspect van het zijn op Facebook is de constante stroom van informatie. Hoe meer je post, hoe groter je kansen zijn om iemands aandacht te trekken. Je weet nooit wie je product of dienst nodig heeft – houd een open geest bij het plaatsen van berichten. Het is gemakkelijk om ontmoedigd te raken als je geen resultaten ziet. Als je het volhoudt, zal je bedrijfspagina hopelijk erkenning krijgen.

Je pagina personaliseren

Het maken van een Facebook-fanpagina is ook een andere geweldige manier voor mensen om zich bewust te worden van je bedrijf. Net als het hebben van een officiële website, kunnen anderen deze delen met hun vrienden of kortingsbonnen / kortingen afdrukken om uit te delen. Je kunt zelfs bijhouden of je fans de pagina actief gebruiken door Facebook Insights te gebruiken.

Het grootste probleem waarmee u waarschijnlijk te maken krijgt, is het verkrijgen van voldoende likes voor uw pagina, zodat deze door anderen wordt gezien. Veel mensen hebben hun toevlucht genomen tot het gratis aanbieden van producten en diensten om dit te doen, maar dat werkt misschien niet voor iedereen. De beste manier om dit te doen die ik heb gevonden, is door het gebruik van een advertentie.

Is de $$ het waard?

Facebook-advertenties zijn geweldig omdat alles wat je hoeft te doen, het in je budget stopt en Facebook laat weten wat je zoekt (precieze demografie, leeftijd, geslacht). Wat ze nog beter maakt, is dat ze u in staat stellen om uw resultaten te beperken tot een bepaalde locatie of zelfs een straal rond dat gebied. Op deze manier bereik je alleen mensen die het potentieel hebben om geïnteresseerd te zijn in jouw product/dienst.

Wat er hoogstwaarschijnlijk zal gebeuren, is dat Facebook het aantal likes dat je kunt krijgen beperkt op basis van het budget dat je voor je advertentie hebt ingevoerd. Als dit gebeurt, moet u proberen uw budget met een bepaald bedrag te verhogen of uw bereik te verkleinen. Je kunt nog steeds mensen interesseren in je product / dienst, zelfs als ze het uiteindelijk niet leuk vinden. Ze zullen eerder bekijken wat je te bieden hebt als ze zien dat hun vrienden fans zijn van je bedrijfspagina.

Het kan tijd kosten, maar Facebook blijft een geweldige manier voor kleine bedrijven om erkenning en (mogelijk) nieuwe klanten te krijgen. Het is zeker de moeite waard. Veel succes!

Bron: jumpstartvideo

Meer weten?

Neem contact op

Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.