Terug naar het overzicht

13 februari 2022

Hoe werken social media-algoritmen?

Wist je dat? Geen twee sociale mediaplatforms gebruiken hetzelfde algoritme

Elk social media platform heeft miljoenen gebruikers en ze hebben hun community standaarden voor content. Social media algoritmes zijn zo gemaakt dat ze gemakkelijk waardige en onwaardige content kunnen detecteren. Op basis van deze algoritmes wordt bepaald of de content het publiek bereikt.

Voordat we naar enkele algoritmen voor sociale media kijken, laten we het belang ervan definiëren en leren kennen.

Wat is social media algoritme en waarom bestaan ze?

Met zoveel beschikbare inhoud is het belangrijk geworden om er prioriteit aan te geven, zodat de gebruikers goede inhoud krijgen aangeboden. Dit is waar algoritmen in het spel komen.

‘Social media-algoritmen kunnen worden gedefinieerd als de wiskundige regels die machine learning en toegeschreven gegevenspunten gebruiken om te dicteren dat de sociale media-feed van een gebruiker relevante inhoud bevat.’

Algoritmen classificeren de feed van de gebruiker op basis van relevantie en interesse van de gebruiker, waardoor interactie van de gebruiker wordt aangemoedigd. Het belangrijkste doel is om irrelevante inhoud eruit te filteren en de gebruiker langer betrokken te houden bij het platform. Social media-algoritmen evolueren elke dag, maar hun focus zal altijd hetzelfde zijn, ‘relevante inhoud aanbieden aan de gebruikers’. Om een algoritme aangesloten te houden, moet u interactieve inhoud hebben. Als uw inhoud uw publiek aan de haak kan houden, kunt u elke variant van het algoritme gebruiken.

Hoe social media algoritme werkt op verschillende social media?

Als u een marketeer van sociale media bent, werkt u zeker elke dag op verschillende platforms voor zakelijke promoties. Het wordt dus nog belangrijker voor u om de wetenschap achter de werking van algoritmen te begrijpen. Dit zal u helpen om inhoud dienovereenkomstig te plannen en te maken om meer doelgroepen te bereiken.

sociale media

Hier is een blik op hoe de algoritmen werken op deze populaire sociale mediaplatforms:

Facebook-pagina

Facebook, een van de grootste sociale mediaplatforms, heeft ongeveer 2,9 miljard actieve gebruikers. Voor Facebook is publieksbetrokkenheid een van de kernprioriteiten, dus de feed is zo ontworpen dat je berichten van je vrienden en familie kunt zien en later kunt werken. Mensen hebben meer dan 200 vrienden op Facebook en dit platform geeft prioriteit aan de inhoud en betrokkenheid van slechts een paar vrienden.

Facebook houdt ook rekening met de relevantiescore door je activiteit in verschillende sessies te analyseren. Je activiteit op Facebook bepaalt de advertenties en de berichten die in je feed verschijnen. Daarnaast voert Facebook ook een enquête uit om je interesses in videocontent te bepalen. Op basis van deze enquête beveelt het algoritme video’s aan in uw feed.

Uw betrokkenheid bij verschillende berichten is wat het algoritme van Facebook in staat stelt om uw interessegebied te bepalen. En op basis van uw betrokkenheid deelt en biedt het u de inhoud op uw feed.

Twitter

Het algoritme van Twitter is vergelijkbaar met Facebook. Het belangrijkste signaal hangt echter af van recentheid, betrokkenheid en uw activiteit op het platform. Net als het algoritme van Facebook registreert en analyseert Twitter uw gegevens. Het suggereert vervolgens tweets met de hoogste betrokkenheidsgraad. Het zoekt ook naar inhoud met rich media. Het gebruik van media zoals Gifs, video’s, afbeeldingen kan helpen. Op deze manier kan het algoritme je betrokkenheid vergroten.

Als je van plan bent Twitter voor je bedrijf te gebruiken, zorg er dan voor dat je relevante inhoud plaatst, consistent blijft en betrokkenheid stimuleert via je berichten.

Instagram

Samen met Twitter en Facebook is Instagram geleidelijk aan naar voren gekomen als een van de grote sociale mediaplatforms. Dat is de reden; veel bedrijven gebruiken dit platform actief om hun producten en diensten te tonen.

Met behulp van machine learning probeert het algoritme van Instagram het gedrag van de gebruiker in het verleden te begrijpen en wordt de feed gemaakt op basis van uw interesses en de mensen die u volgt. Frequentie is een andere belangrijke factor die uw bereik onder uw doelgroepen zal bepalen. Hoe consistenter u bent, hoe meer betrokkenheid uw inhoud waarschijnlijk zal ontvangen.

Instagram verzamelt ook gegevens van de reacties, likes, deelt en slaat opties op en gebruikt deze gegevens om je voorkeuren en antipathieën te vormen. Het algoritme gebruikt deze gegevens verder om inhoud op uw feed te rangschikken en suggereert ook vergelijkbare inhoud op de pagina ‘verkennen’.

social-media-algoritme

LinkedIn

LinkedIn is een platform dat zich toelegt op het creëren van netwerken in plaats van volgers. Het is een professionele site waar bedrijven reputaties opbouwen en mensen helpen bij het vinden van geschikte banen. Daarom richt het algoritme van LinkedIn zich meer op het leggen van verbindingen. Dit is de reden waarom gebruikers op dit platform berichten kunnen bekijken van mensen met wie ze niet eens verbonden zijn als iemand van hun connecties die berichten leuk heeft gevonden.

Om uw berichten op LinkedIn te rangschikken, bouwt u uw netwerk op door in contact te komen met relevante mensen en gebruikt u analyses om erachter te komen welke inhoud werkt en welke niet.

YouTube

YouTube is een videoplatform en je kunt video’s vinden, variërend van entertainment tot informatie. Omdat het eigendom is van Google, zul je overeenkomsten opmerken in het algoritme van YouTube. Het rangschikt de video’s op dezelfde manier als Google de inhoud op de zoekmachine rangschikt.

YouTube suggereert ook inhoud op basis van je gedragspatronen. Je interacties en betrokkenheid bij de video’s helpen het algoritme van YouTube om video’s aan te bevelen.

Bron: marketingwire

Meer weten?

Neem contact op

Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.