Terug naar het overzicht

22 december 2022

Google Drive versus OneDrive: wat is de beste cloudopslag-app voor Android?

Moet u Google Drive of Microsoft’s OneDrive gebruiken als de cloud-app op uw Android-telefoon? Dit is hoe ze zich verhouden.

Momenteel zijn er veel cloudopslag-apps beschikbaar op Android, elk met een enigszins verschillende opslagcapaciteit en andere extra functies. Google Drive en Microsoft’s OneDrive zijn de meest opvallende twee in deze ruimte.

Zowel Google Drive als OneDrive zijn vooraf geïnstalleerd op sommige Android-apparaten – de laatste wordt meestal gebundeld in Samsung Galaxy-apparaten. Dus hoe verhouden de twee cloudopslagoplossingen zich tot elkaar op Android? Laten we het uitzoeken.

Automatische back-ups

Een ding dat Google Drive een duidelijk voordeel heeft ten opzichte van OneDrive op Android, is de mogelijkheid om een back-up te maken van de configuratie en gegevens van een apparaat.

Met Google Drive kunt u in een paar eenvoudige stappen een back-up maken van uw apps, accountgegevens, apparaatinstellingen, sms en oproepgeschiedenis als u dit handmatig wilt doen. Google Drive maakt ook automatisch een back-up van uw apparaat wanneer u wifi gebruikt nadat het twee uur inactief is geweest en is opgeladen. U hebt toegang tot de back-upgegevens op een nieuw apparaat wanneer u deze voor de eerste keer instelt of als u uw telefoon opnieuw hebt ingesteld.

OneDrive heeft deze naadloze automatische back-upoptie niet beschikbaar. U moet de bestanden waarvan u een back-up wilt maken handmatig uploaden en dienovereenkomstig sorteren. Bovendien moet u andere manieren vinden om een back-up te maken van uw sms, oproeplogboeken en algemene apparaatinstellingen.

Als het maken van een back-up van uw instellingen en apps iets is dat u nodig hebt, dan zou Google Drive de beste van de twee zijn. Hetzelfde geldt als u wilt dat er een back-up van uw gegevens wordt gemaakt zonder dat u eraan hoeft te denken om dit te doen.

De meeste native en externe apps voor bestandsbeheer werken om voor de hand liggende redenen naadloos samen met Google Drive: Google is het bedrijf achter Android. U hebt rechtstreeks toegang tot uw back-upbestanden vanuit uw bestandsbeheerder door uw Google-accountgegevens in te voeren.

Op OneDrive is integratie van bestandsbeheer niet altijd een garantie, tenzij u een Samsung Galaxy-apparaat bezit. OneDrive werd de standaard cloudopslagoplossing op Galaxy-apparaten nadat Samsung in 2022 stopte met het synchroniseren van foto’s op Samsung Cloud.

Als uw bestandsbeheerder integratie biedt met een of beide van deze cloudopslagopties, is de toegang meestal vergelijkbaar. U voert uw aanmeldingsgegevens voor Google of Microsoft in en krijgt onmiddellijk toegang tot al uw bestanden en mappen op respectievelijk Google Drive en OneDrive.

Google Drive is de betrouwbaardere optie met betrekking tot de integratie van bestandsbeheer. In gevallen waarin een bestandsbeheerder OneDrive ondersteunt, is deze meestal beschikbaar naast Google Drive.

U kunt handmatig een back-up maken van foto’s op zowel Google Drive als OneDrive, maar u hebt een extra app nodig om uw galerij automatisch te synchroniseren. Voor Google Drive heb je Google Foto’s nodig om je galerij te beheren. OneDrive heeft deze mogelijkheid beschikbaar voor Samsung Galaxy-apparaten via Samsung Cloud.

Als u een Samsung Galaxy-apparaat bezit, kunt u overwegen OneDrive te gebruiken om uw fotogalerij te synchroniseren. Google Drive zou je ook goed van pas komen als je Google Foto’s installeert. Het is ook vermeldenswaard dat het gratis abonnement van Google Drive wordt geleverd met drie keer zoveel opslagruimte als dat van OneDrive – 15 GB in vergelijking met 5 GB.

App-grootte

google drive vs OneDerive

OneDrive neemt aanzienlijk meer ruimte in beslag op uw apparaat dan Google Drive. Als u het opslaggebruik door apps wilt minimaliseren, kunt u beter af zijn met Google Drive. Als u een Samsung Galaxy-apparaat gebruikt, zit u mogelijk vast aan OneDrive, omdat het vooraf is geïnstalleerd, of u het nu wilt gebruiken of niet.

Bestanden delen

Het delen van bestanden werkt op dezelfde manier in beide apps. Op Google Drive kunt u een link naar specifieke bestanden of mappen delen met bewerkings- of weergavemachtigingen. Met OneDrive kunt u hetzelfde doen, maar met een extra beveiligingsfunctie. U kunt links beveiligen met een wachtwoord voordat u ze met andere mensen deelt voor het geval ze in verkeerde handen terechtkomen.

google drive vs OneDerive

Alle bestanden waaraan u werkt in Google Documenten, Spreadsheets of Presentaties worden automatisch opgeslagen in Google Drive. Aan de andere kant, als u Word, Excel en PowerPoint online gebruikt, worden uw bestanden gesynchroniseerd in OneDrive.

U hebt eenvoudig toegang tot al uw documenten op één plek op elk platform met Google Drive of OneDrive. In dit geval, als u de kantoor-apps van Google gebruikt, is Google Drive de beste cloudopslagoptie voor u op uw telefoon. Als Microsoft Office-apps uw dagelijkse stuurprogramma zijn, wilt u OneDrive gebruiken om al uw bestanden op dezelfde plaats te bewaren.

Beschikbare opslagruimte

Het gratis abonnement op Google Drive wordt geleverd met 15 GB opslagruimte. OneDrive biedt slechts 5 GB. U kunt de beschikbare cloudopslag voor beide apps upgraden met een maandelijks of jaarlijks abonnement. OneDrive-abonnementen beginnen bij $ 0.99 per maand voor 50 GB en Google Drive-abonnementen beginnen bij $ 1.99 per maand voor 100 GB opslag op het moment van schrijven. Als u bereid bent te betalen voor extra opslagruimte, is er niet veel verschil in hun prijzen.

microsoft abonnementen
Bron: Microsoft

Bron: Google

Extra functies

De twee apps hebben vergelijkbare extra functies die heel handig zijn: het scannen van documenten en een PDF-lezer.

Het scannen van documenten met Google Drive is eenvoudig en kan u de noodzaak besparen om speciale scanner-apps te downloaden. De scantool van OneDrive is ook eenvoudig te gebruiken: start gewoon de app en tik op het camerapictogram om uw documenten te scannen en speel vervolgens met de beschikbare scaninstellingen.

De ingebouwde PDF-lezer op zowel OneDrive als Google Drive wordt automatisch geactiveerd wanneer u een PDF-document opent. De PDF-lezers zijn bijna identiek, maar OneDrive heeft een lichte rand met de mogelijkheid om PDF-bestanden te annoteren.

OneDrive heeft één extra functie die ontbreekt in Google Drive: een persoonlijke kluis om gevoelige bestanden te beveiligen. U hebt een wachtwoord of biometrie nodig om toegang te krijgen tot bestanden in deze map. Het instellen van de persoonlijke kluis van OneDrive gaat snel en is beschikbaar op alle platforms.

Welke cloudopslag-app moet u gebruiken?

Google Drive en Microsoft OneDrive zijn beide geweldige opties, maar de eerste heeft duidelijke voordelen ten opzichte van de laatste. OneDrive schiet tekort op de automatische apparaatback-upafdeling en het feit dat het gratis abonnement slechts een derde van de opslagcapaciteit biedt die Google Drive biedt.

Google Drive zou er ook voor zorgen dat u alles op orde krijgt, inclusief uw apps en oproepgeschiedenis wanneer u een nieuw apparaat krijgt.

OneDrive heeft alleen een voorsprong op Google Drive met de mogelijkheid om PDF-bestanden te annoteren en de persoonlijke kluis om gevoelige bestanden te beveiligen. Beide apps werken op alle andere grote platforms, waaronder iOS, Windows en het web.

Bron: makeuseof

Meer weten?

Neem contact op

Gerelateerde
blogs

Naar alle blogs

Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.