Terug naar het overzicht

01 november 2021

De 5 krachtigste dingen die je kunt doen op LinkedIn

Zie je LinkedIn vooral als een plek om je online cv bij te houden, of misschien om contact te maken met een aantal professionele collega’s en kennissen die je al van tijd tot tijd kent, omdat je denkt, Er is zo’n buzz op LinkedIn, en iedereen die ik ken is er, dus ik denk dat ik dat ook zou moeten zijn?

Of misschien voel je, Het is te verwarrend en overweldigend! Waar moet ik in godsnaam beginnen? — waardoor je er vanaf blijft of je gebruik tot het absolute minimum beperkt.

Als je dat doet, ben je niet de enige. In feite bekijken veel van de ongeveer 300 miljoen gebruikers van LinkedIn LinkedIn ook vanuit hetzelfde perspectief. Dus, is dit “goed” of “slecht”?

Intrinsiek ook niet. Maar als het je bedoeling is om proactief en strategisch de carrière van je dromen te sturen, dan is dit standpunt uiterst beperkend tot je professionele potentieel en carrièrepad als geheel.

WAAROM?

Want LinkedIn:

  • Is ’s werelds grootste professionele netwerk dat bestaat, met meer dan 300 miljoen leden en groeiend.
  • Is de belangrijkste methode om talent te werven in wereldwijde werving en selectie van personeel vandaag.
  • Wordt gebruikt door 94% van de recruiters.
  • Is wereldwijd de meest vertrouwde centrale technologische bron om u te verbinden met uw huidige zakelijke contacten, evenals met een bijna onbeperkt netwerk van professionals.

Ik kan nog wel een stapje verder, maar je snapt het wel. Met andere woorden, in deze tijd is LinkedIn het enige stuk van je multidimensionale carrièrestrategie dat absoluut niet langer kan worden genegeerd. 

En interessant genoeg, terwijl LinkedIn organisch is uitgegroeid tot een ondenkbaar mammoet en verreikend fenomeen dat bij naam bekend is, blijft het nog steeds een nauwelijks tot bescheiden begrepen mysterie door de meerderheid van de mensen die het gebruiken, van wie de meesten geen idee hebben hoe ze het enorme potentieel van het portaal voor hun carrière kunnen ontgrendelen of hoe ze het in hun voordeel kunnen gebruiken. En aangezien je dit leest, is de kans groot dat je een van hen bent.

EN DAT IS OKÉ

Zie je, tenzij je persoonlijk werd begeleid door een LinkedIn “expert” of je een formele cursus of training hebt gevolgd, is het een bron die je meestal zelf leert terwijl ze gaan. En eerlijk gezegd hebben we het allemaal druk, dus het is niet erg realistisch om voldoende tijd in je drukke schema te nemen om te gaan zitten en deze technologische titan echt te “beheersen”.

Omdat ik persoonlijk als recruiter en headhunter uitgebreid met LinkedIn heb gewerkt (d.w.z. 9+ uur per dag, 5 dagen per week leven en ademen), leerde ik vrij snel de binnenkant en eruit, “van soep tot noten”, en dit hielp me niet alleen als recruiter, maar ook als werkzoekende. Dus ik begrijp waar je nu bent, en hoe je je voelt, terwijl je probeert alles te decoderen en uit te zoeken.

Professioneel gezien is LinkedIn een grenzeloze goudmijn aan carrièrepotentieel voor jou. Yep, je hebt me goed gehoord: 1000%, onaangeboord g-o-l-d-m-i-n-e.

Waarom? Omdat, zoals hierboven vermeld, recruiters en potentiële werkgevers op zoek zijn naar kandidaten zoals jij. En bijna allemaal (94%) gebruiken ze LinkedIn om je te vinden.

De lijst met potentiële mogelijkheden, toepassingen en voordelen van LinkedIn als een krachtige bron en bondgenoot van uw carrière loopt (zeer) ver en breed. Er is simpelweg niet genoeg tijd (of ruimte) om ze hier allemaal op te sommen. Dus wat volgt is mijn speciale compilatie van de vijf snelste en krachtigste manieren waarop je vanaf vandaag kunt profiteren van LinkedIn.

Maak je klaar, in 5-4-3-2-1…

1. ZOEK NAAR BANEN

Onder het tabblad “Vacatures” kunt u naar vacatures zoeken, uw zoekopdrachten opslaan en vacaturemeldingen instellen (zodat LinkedIn het werk voor u kan doen). U kunt ook zoeken naar vacatures in LinkedIn-groepen, een extra geheime bron van vacatures op LinkedIn.

Een alternatieve manier om lucht te krijgen van informatie met betrekking tot potentiële werkgelegenheidstrends, verschuivingen of vacatures in uw branche voordat ze plaatsvinden – of voordat ze formeel worden aangekondigd in banen of groepen – is om universeel erkende thought leaders, branchespecifieke verhuizers en shakers en bedrijven rechtstreekste volgen. Klik gewoon op de knop “Volgen” op hun openbare profielpagina.

2. WORD GEVONDEN DOOR RECRUITERS EN WERKGEVERS

Om gevonden te worden door recruiters en werkgevers, moet je eerst zichtbaar zijn voor hen. Op zijn beurt maakt het waarborgen van de volledigheid van uw naam, profiel, contact- / beveiligingsinstellingen enhet gebruik van de juiste trefwoorden het verschil voor potentiële werkgevers om u met succes te kunnen opmerken en, belangrijker nog, u gemakkelijk te kunnen bereiken.

Profiel: Stel je openbare profiel zo in dat het zichtbaar is (ik raad “aan iedereen” aan). U kunt dit doen onder ‘Instellingen’, ‘Uw openbare profiel bewerken’ en vervolgens ‘Profielinhoud’. Waarom? Als recruiters je niet kunnen vinden, geloof me, ze zullen snel doorgaan naar de volgende kandidaat die ze kunnen vinden. Tijd is geld voor hen.

Contact-/beveiligingsinstellingen: “Contactgegevens” is waar u uw website (s), Twitter-adres, e-mail, telefoon en adres kunt invoeren. Als je een website, blog, Twitter-account, Pinterest, etc. hebt, zorg er dan voor dat je ze hier toevoegt. Je wilt dat mensen een zo groot mogelijke representatie van jou en je specialistische kennis/expertise zien.

Trefwoorden: De juiste zoekwoorden kunnen de effectiviteit, zichtbaarheid en onweerstaanbaarheid van uw profiel voor potentiële werkgevers maken of breken. Trefwoorden zijn die woorden en zinnen die relevant zijn voor uw rol, uw branche en uw gewenste rol of branche. Daarom moet je ze absoluut gebruiken en verspreiden over je profiel als geheel; hoe relevanter zoekwoorden in je profiel, hoe geschikter werkgevers je zullen vinden via de LinkedIn-zoekmachines.

3. GEBRUIK HET ALS EEN ONDERZOEKSINSTRUMENT

Voorbereiding op interviews: Zodra je van tevoren om je interviewagenda hebt gevraagd (hint!), Gebruik dan LinkedIn om je interviewers (en hun huidige collega’s) op te zoeken om zowel persoonlijk als professioneel over hen te leren.

Welke carrièrepaden hebben ze tot nu toe allemaal genomen (zijn er overeenkomsten of trends). Naar welke scholen zijn ze gegaan (hebben jullie een alma mater gemeen)? Wat zijn hun interesses en hobby’s? Dit alles geeft je een beter gevoel van je interviewers als mensen en stelt je in staat om gemakkelijker en zelfverzekerder een vriendelijke, dynamische verstandhouding en verbinding op te bouwen zodra je de deur binnenloopt – en eerste indrukken zijn alles.

Als extra bonus kunt u na het interview verbindingsverzoeken naar uw interviewers sturen om verbonden te blijven en uw netwerk verder op te bouwen, zelfs als u de baan niet krijgt.

Een promotie aanvragen: Als je je oog hebt laten vallen op een betere baan of promotie, zoek dan op LinkedIn naar je gewenste functietitel om de profielen te bekijken van mensen die momenteel die functie hebben. Dit geeft u een goed idee welke kwalificaties, vaardigheden en ervaring u nodig hebt om dat niveau te bereiken, hetzij bij uw huidige bedrijf of bij een ander bedrijf waarop u zich richt.

4. BREID UW NETWERK EN VERBINDINGEN UIT

Kijk naar uw bestaande gekoppelde connecties om nieuwe mensen te vinden die waardevol zijn om aan uw netwerk toe te voegen, voor uw huidige of toekomstige carrière-inspanningen. Misschien kent een van hen die recruiter die je kan helpen je voet tussen de deur te krijgen met een sollicitatie of interview, of ze kunnen namens jou een introductie maken bij iemand anders in je branche (wat onmiddellijke geloofwaardigheid toevoegt).

Zoals hierboven vermeld, vergeet niet om na elk interview door te gaan met het opbouwen van je connecties; stuur verbindingsverzoeken naar uw interviewers om in contact te blijven en uw netwerk verder uit te bouwen. Je weet maar nooit: die baan krijg je misschien niet, maar als je een positieve indruk hebt gemaakt op een interviewer en je doet de moeite om daarna contact te houden, sta je al op hun radar als het tijd is om weer een soortgelijke functie te bemannen.

5. BOUW JE GELOOFWAARDIGHEID EN PERSOONLIJKE MERK OP

Deelnemen aan en posten in groepen: LinkedIn staat vol met groepen voor bijna elk beroep en elke vaardigheden. LinkedIn-groepen (meer dan 1,8 miljoen en tellen) zijn een uitstekende manier om anderen in uw branche / niche te ontmoeten, deskundig advies te krijgen, op de hoogte te blijven van nieuws uit de branche en uw eigen kennis en ervaring te delen, uw professionele geloofwaardigheid en imago op te bouwen als een expert in uw vakgebied.

U kunt groepen doorzoeken (gebruik het zoekvak in de rechterbovenhoek van uw scherm) of door de directory bladeren om groepen te vinden die goed passen bij uw vakgebied, expertise en / of locatie. U kunt op elk moment lid zijn van maximaal 50 groepen.

Aanbevelingen ontvangen: Vraag huidige en voormalige collega’s om een persoonlijke aanbeveling te schrijven namens hun ervaring met het werken met u – uw unieke vaardigheden en kwalificaties, vaardigheden, prestaties, enz. – die op hun beurt op uw profiel verschijnen. Dit is een krachtige en effectieve manier om direct uw geloofwaardigheid en reputatie op te bouwen; geschreven aanbevelingen in zwart-wit zijn ware indicaties van een andere professional die “gaat vechten” voor u en de beweringen die u in uw profiel maakt, ondervwalsen.

Het is de combinatie van de kwantiteit en kwaliteit van uw activiteit in groepen – in combinatie met de volledigheid en aantrekkelijkheid van uw profiel, aanbevelingen, connecties en meer – die samen het persoonlijke merk creëren dat u aan de professionele wereld in het algemeen overbrengt.

Presto!

Bron: careerattraction

Meer weten?

Neem contact op

Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.