Terug naar het overzicht

19 maart 2022

B2B Marketing via LinkedIn: strategieën om te slagen

Tegenwoordig is digitale marketing een voorwaarde voor het succes en de online zichtbaarheid van een bedrijf. Men kan niet negeren om hun merk op het web te promoten als ze tastbare resultaten willen zien. De resultaten omvatten het vergroten van de betrokkenheid van gebruikers en het brengen van meer mensen in de verkooptrechter.

Social media management is een van de meest cruciale takken van digitale marketing. De populariteit van sociale mediaplatforms is het afgelopen decennium alleen maar toegenomen. Het is dus een onlosmakelijk onderdeel geworden van digitale marketing. Facebook, Instagram, Twitter, enz., Zijn enkele van de goliaths in de sociale media marketing rijk. Ze hebben de voorkeur voor B2C (business to consumer) marketing.

Een ander social media platform dat vaak over het hoofd wordt gezien en onderschat vanwege zijn marketingmogelijkheden is LinkedIn. LinkedIn is een social media netwerk voor het bedrijfsleven. Het richt zich op loopbaanontwikkeling en professioneel netwerken. Deze aspecten maken het geschikt voor B2B(business to business) marketing.

Meer weten over B2B marketing via LinkedIn? Blijf lezen.

In dit artikel wordt ingegaan op de waarde van LinkedIn voor B2B marketing. We zullen leren waarom het geschikt is om effectief verbinding te maken met andere bedrijven. Verder leren we hoe je een strategie kunt bouwen om je B2B-marketinginspanning succesvol te maken op LinkedIn.  

Waarom LinkedIn en hoe kan het B2B-merken helpen?

Een veel voorkomende perceptie die rondgaat, is dat LinkedIn voor werkzoekenden is. Maar in werkelijkheid is het een platform voor sociale media dat een gemeenschap van professionals wil opbouwen en bevorderen. Het doet veel meer dan professionals verbinden met betere kansen op werk. Het helpt bij het creëren en bevorderen van verbindingen tussen merken en brengt bedrijven dichter bij elkaar.

LinkedIn is enorm gegroeid sinds Microsoft het in 2016 overnam. Het heeft een enorme toestroom van nieuwe gebruikers en de toevoeging van bedrijfsvriendelijke functies gezien. Voorbeelden van sommige van deze functies zijn betere zoekopties, gedetailleerde analyses voor gebruikersbetrokkenheid, een nieuwe bloginterface en meer. Veel van deze functies zijn in staat om bedrijven te helpen een betere ROI (return on investment) op hun marketinginvesteringen te krijgen.

Er zijn ook genoeg gegevens in het publieke domein die het argument ondersteunen ten gunste van de B2B-marketingeffectiviteit van LinkedIn. LinkedIn is naar voren gekomen als het op één na populairste social media platform voor B2B marketing. Het volgt alleen de sociale media-kolos Facebook (nu Meta) op dit moment.

Bijna 95% van de marketeers gebruikt LinkedIn voor hun organische B2B-marketing. Voor betaalde B2B-marketing vertrouwde 76% op LinkedIn. Als het gaat om B2B social media leads is ongeveer 80% afkomstig van LinkedIn. De cijfers spreken voor zich.

LinkedIn heeft een behoorlijke controle over B2B marketing. Het heeft de juiste tools en functies om de marketingoutput voor B2B-bedrijven te maximaliseren. Als u de juiste strategieën volgt en deze met succes implementeert, heeft het de potentie om uw B2B-marketinginspanningen te leiden.

Strategieën om LinkedIn te gebruiken voor succesvolle B2B-marketing

Digitale marketeers moeten LinkedIn in 2022 omarmen voor B2B-marketing. Het zal alleen maar blijven groeien in zijn statuur voor het maximaliseren van leadgeneratie en het bouwen van conversie-gekwalificeerde gemeenschappen. Het creëert zichtbaarheid in relevante kringen en promoot een merk onder professionals.

Als u ons niet op ons woord wilt geloven voor de effectiviteit van LinkedIn voor B2B-marketing, kunt u het zelf zien. U kunt de volgende marketingstrategieën op LinkedIn implementeren en zichtbare resultaten zien:

  • Versterk uw LinkedIn-bedrijfsprofiel

Een LinkedIn bedrijfsprofiel is cruciaal voor jou als ondernemer. De laatste updates van de afgelopen jaren hebben meer interactieve functies toegevoegd aan het bedrijfsprofiel. Nu kun je meer opnoemen dan alleen je werkervaring en opleiding.

Je kunt statusupdates over je bedrijf op je profiel plaatsen. Statusupdates helpen de verbindingen met uw netwerken te versterken. Uw statusupdates kunnen potentiële zakelijke leads aantrekken als ze betrokken zijn.

U kunt om aanbevelingen vragen van uw connecties. Aanbevelingen helpen u uw expertise te vergroten en meer te weten te komen over de nieuwe trends. Ze helpen ook om de aandacht op je profiel te vestigen.

U kunt uw expertise als bedrijfseigenaar op uw profiel vermelden. Hiermee kunnen nieuwe bezoekers een beter idee krijgen van uw bedrijf.

U kunt de projecten toevoegen die uw bedrijf heeft voltooid. Ze kunnen dienen als voorbeelden van uw werkethiek en uitmuntendheid in uw vakgebied. Projecten helpen ook om de bekwaamheid van uw bedrijf vast te stellen door uw connecties met uw projecten bloot te stellen.

U moet ook alle patenten, onderscheidingen en certificeringen toevoegen die u hebt verzameld. Op deze manier kunt u de geloofwaardigheid van uw werk en uw bedrijf vaststellen.

  • Bouw een informatieve LinkedIn-pagina voor uw bedrijf

Een bedrijfspagina spreekt boekdelen voor uw prospects. Het hebben van een informatieve en aantrekkelijke bedrijfspagina is van vitaal belang voor het creëren van bewustzijn over uw bedrijf. LinkedIn Bedrijfspagina’s zijn vindbaar voor je doelgroep en vertellen een gunstig verhaal over je merk.

Uw bedrijfspagina moet nuttig zijn voor uw connecties en uw doelgroep betrekken. Het moet duidelijke informatie bevatten over het werk van uw bedrijf en zijn missie. Het moet ook nauwkeurige informatie bevatten over de producten en diensten die uw bedrijf aanbiedt.

De bedrijfspagina bevat verschillende essentiële elementen. Een geschikte bannerafbeelding en uw bedrijfslogo moeten het startpunt van uw marketing zijn. Ze introduceren de leads in uw bedrijf.

Uw bedrijfsbeschrijving moet beknopt alles over uw bedrijf omvatten. De eerste twee tot drie regels van de beschrijving moeten overtuigend genoeg zijn om de aandacht van een bezoeker te trekken. Het zou hen moeten dwingen om op de optie Meer zien te klikken. Gebruik hier de meest relevante zoekwoorden.

De bedrijfspagina moet het marketingaspect niet overdrijven en de zaken minimaal houden. Het moet informatief zijn en voldoen aan de initiële nieuwsgierigheid van de doelgroep naar uw bedrijf. Maar tegelijkertijd mag het de bezoekers niet overweldigen. Het moet een professioneel en geavanceerd beeld van uw bedrijf projecteren.

  • Optimaliseer de bedrijfspagina voor prestaties

U moet uw bedrijfspagina optimaliseren om de zichtbaarheid ervan in LinkedIn-zoekopdrachten te vergroten. Gebruikers vertrouwen op trefwoorden om te zoeken naar relevante bedrijven. Daarom moet u de juiste zoekwoorden identificeren om de inhoud op uw bedrijfspagina te optimaliseren. Gebruik een tool voor zoekwoordonderzoek om de meest relevante zoekwoorden te vinden.

U moet afbeeldingen, afbeeldingen en video’s op uw pagina opnemen om deze interactiever te maken. De headers moeten in het oog springen. U kunt uw bedrijfspagina verder optimaliseren door details van belangrijke werknemers van uw bedrijf toe te voegen.

U moet andere SEO-best practices implementeren om uw bedrijfspagina te helpen rangschikken in de SERP’s. Uw merkaanwezigheid op LinkedIn krijgt een aanzienlijke boost wanneer uw bedrijfspagina is geoptimaliseerd voor prestaties.

  • Identificeer de doelgroep

Succes voor je B2B-campagnes kun je alleen verwachten als je je richt op de juiste doelgroep. LinkedIn biedt websitedemografie om u te helpen inzicht te krijgen in uw potentiële doelgroep en het gedrag ervan. U kunt uw publiek identificeren met hun eigenschappen door middel van deze statistieken.

Deze eigenschappen hebben betrekking op je bedrijfspagina en hoe bezoekers daarop reageren. Je krijgt inzicht in de content waar je publiek het meest mee bezig is. U kunt deze gegevens analyseren om uw doelgroep beter te identificeren.

LinkedIn Sales Navigator is een andere krachtige tool om u te helpen uw doelgroep te herkennen. Andere automatiseringstools van derden helpen bij het identificeren van de juiste doelgroep in alle demografische gegevens. U kunt potentiële leads genereren door deze tools te gebruiken.

  • Maak en deel B2B-content van hoge kwaliteit

Zodra u uw doelgroep hebt geïdentificeerd, moet u zich concentreren op het pushen van inhoud van hoge kwaliteit. B2B-marketing is, net als B2C-marketing, sterk afhankelijk van het creëren van bewustzijn over de producten / diensten door middel van waardevolle inhoud. Boeiende inhoud trekt de aandacht van het publiek. Het dwingt hen om meer te weten te komen over uw bedrijf.

Waardevolle inhoud helpt ook om het aantal volgers op uw bedrijfspagina te vergroten. Meer volgers geven de betrouwbaarheid van uw bedrijf aan. De inhoud moet zich richten op het oplossen van veelvoorkomende problemen van de doelgroep in uw branche. Het moet kennis over uw niche en de insider-details van uw branche verspreiden.

Uw inhoud moet interactief zijn om de aandacht van het publiek lang vast te houden. Gebruik afbeeldingen, video’s, infographics, enz. Het idee is om het begrijpelijker te maken. Uw inhoud moet ook uw expertise in uw vakgebied laten zien.

Met LinkedIn kunt u een verscheidenheid aan inhoud delen, waaronder video’s, documenten, pdf, afbeeldingen en artikelen. Vergeet niet om regelmatig inhoud te delen. Consistentie is de sleutel tot een betere betrokkenheid van gebruikers.

  • Neem de hulp van uw medewerkers

Uw werknemers kunnen uw marketinginspanningen helpen door betrokken te zijn bij uw berichten. Vroege betrokkenheid bij een bericht (binnen de eerste 60 minuten na plaatsing) bepaalt de kwaliteit van je bericht. Het LinkedIn-algoritme classificeert uw bericht als kwaliteitsinhoud als het in dit tijdsbestek goede tractie krijgt.

Het bereik van uw publiek neemt aanzienlijk toe als uw berichten worden gezien als inhoud van hoge kwaliteit. Je kunt de algehele betrokkenheid bij je bericht vergroten tot alle drie de graden van verbindingen. De functie ‘Werknemers op de hoogte stellen’ helpt u uw werknemers eraan te herinneren dat ze met uw inhoud moeten beginnen zodra deze is gepubliceerd.

U kunt van uw werknemers ook influencers voor uw bedrijf maken. LinkedIn geeft de voorkeur aan inhoud die door uw werknemers wordt gedeeld en biedt een betrokkenheidspercentage van 2x in vergelijking met reguliere beïnvloeders. Bovendien weten uw medewerkers meer over uw producten en diensten dan wie dan ook. Zij kunnen de meest relevante informatie leveren en een gezonde impact creëren op uw B2B-marketingcampagnes op LinkedIn.

  • Maak gebruik van Linkedin-analyse

LinkedIn heeft ingebouwde analysefuncties om tanden te geven aan uw B2B-marketingcampagnes. U kunt de inzichten analyseren en bruikbare informatie extraheren om relevante wijzigingen aan te brengen in uw marketingstrategieën. U kunt ook de prestaties van uw bedrijfspagina en de inhoud ervan meten.

LinkedIn-analyse biedt gegevens over een reeks statistieken. Idealiter zou je ze allemaal moeten analyseren, maar praktisch zou het in sommige gevallen niet mogelijk zijn (vanwege tijdsdruk, enz.). Bovendien bepalen uw doelstellingen welke statistieken voor u belangrijker zijn.

U kunt het tijdbereikfilter, paginafilter of verschillende andere filters gebruiken om de vereiste analyses te verkrijgen.

Voorbeelden van enkele van deze statistieken zijn:

  • Verkeer

U kunt informatie over paginaweergaven verzamelen via deze statistiek. Het presenteert absolute en gemiddelde paginaweergavegegevens.

  • Achterban

Vind gegevens over uw volgers en begrijp hun betrokkenheidspatroon. U kunt deze gegevens gebruiken om mensen die al in de plooi zitten beter te betrekken.

  • Demografie van bezoekers en bezoekers

U kunt potentiële leads of volgers vinden onder paginabezoekers met behulp van de bezoekersstatistieken. U hebt ook de mogelijkheid om uw leads te identificeren op basis van hun functieprofielen, locatie, bedrijfsinformatie, anciënniteit, enz. Een B2B-bedrijf heeft deze informatie nodig voor bedrijfsontwikkeling.

  • Verloving

U kunt deze statistiek gebruiken om de prestaties van de inhoud op uw bedrijfspagina te controleren.

  • Gebruik de communityfuncties goed

LinkedIn richt zich op het bouwen van communities en het verbinden van bedrijven met elkaar en professionals. Het biedt krachtige communityfuncties. Deze functies helpen de communicatie met klanten, partners en geïnteresseerde gebruikers te verbeteren.

Communityfuncties op LinkedIn helpen niet alleen om connecties op te bouwen, maar ze helpen ook bij marketinginspanningen. Er zijn twee basisfuncties van de community, namelijk influencers en groepen.

Influencers zijn thought leaders in hun respectievelijke industrieën en helpen de perceptie van mensen vorm te geven. Ze verbinden zich met hun volgers door kennis en informatie te delen over nieuwe trends in een bepaalde branche. U kunt samenwerken met influencers om de impact van uw B2B-marketingstrategieën te vergroten.

Groepen worden gevormd op basis van interesses, industrieën, expertise en vaardigheden. U kunt een groep voor uw bedrijf maken en er relevante deelnemers aan toevoegen. Ze zijn een geweldige plek om meer te weten te komen over nieuwe zakelijke trends en contact te houden met mensen en bedrijven.

Als u deze communityfuncties oordeelkundig gebruikt, kunt u uw B2B-bedrijf en zijn product / services efficiënter promoten.

  • Vertrouw op LinkedIn Ads

Zodra u een aanzienlijke organische aanwezigheid van uw bedrijf op LinkedIn hebt opgebouwd, kunt u de betaalde route nemen en de vruchten hiervan plukken. LinkedIn Ads doet wonderen wanneer je geloofwaardigheid voor je merk hebt gevestigd.

Wanneer u een aanzienlijke betrokkenheid bij uw kwaliteitsinhoud begint te krijgen, gaat u in de goede richting. Het is een signaal dat je LinkedIn Ads kunt gebruiken.

U kunt kiezen uit een breed scala aan betaalde campagnes om uw bedrijf te promoten via LinkedIn Ads. Ze zijn een effectieve manier om kwaliteitsleads te genereren voor uw B2B-bedrijf. Er zijn advertentie-indelingen zoals TextAds, Sponsored Content, Sponsored InMail, Video Ads, etc.

LinkedIn Ads helpen u uw doelgroep te targeten op basis van professionele kenmerken zoals vaardigheden, functies, branchetype, bedrijfsnaam, enz. Dit helpt bij microtargeting, wat een zeer effectieve manier van digitale marketing is. LinkedIn Ads helpen je een besluitvormingsdoelgroep te bereiken.

  • Retarget websitebezoekers op LinkedIn

U kunt de functionaliteit van uw website uitbreiden via LinkedIn. U kunt dit doen door de interacties van uw websitebezoekers te volgen en website-retargeting-advertenties van LinkedIn te gebruiken. Deze advertenties werken op basis van hun gedrag in het verleden.

Met deze betaalde campagnes van LinkedIn kunt u bezoekers targeten die: vroeg zijn gesprongen, niet hebben geconverteerd of nooit zijn teruggekeerd. Ze helpen dergelijke bezoekers terug te brengen naar uw website.

Met deze advertenties kunt u de conversieratio op uw website aanzienlijk verhogen. De retargeting-advertenties moeten communicatie pushen die betrekking heeft op hun eerdere interacties met uw site.

U kunt aan de slag gaan door de LinkedIn Insight Tag in te sluiten op uw website. Nadat u de tag heeft toegevoegd, kunt u de LinkedIn Campaign Manager gebruiken om het gedrag van het publiek op de website te analyseren en de rest te doen.

Conclusie

LinkedIn kan vleugels geven aan uw B2B-marketingdoelen met zijn praktische functies en gebruikersgerichte aanpak. LinkedIn onderscheidt zich van andere sociale mediaplatforms omdat het zich richt op inhoudskwaliteit en het opbouwen van zinvolle verbindingen. U kunt een effectieve LinkedIn B2B-marketingstrategie opstellen door rekening te houden met alles wat hier wordt besproken.

Bron: onlinesalesguidetip

Meer weten?

Neem contact op

Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.