Terug naar het overzicht
14 maart 2022
Nieuwe Facebook-tools gericht op desinformatie
Facebook begon woensdag 9 maart 2022 groepen automatisch berichten te laten weigeren waarvan is vastgesteld dat ze valse informatie bevatten, waarbij het zich richt op een deel van het enorme netwerk dat zich met name zorgen heeft gemaakt over waakhonden voor desinformatie.
Meer dan 1,8 miljard mensen per maand gebruiken Facebook-groepen, waarmee leden zich kunnen verzamelen rond onderwerpen variërend van ouderschap tot politiek.
Toch hebben critici gezegd dat de groepen rijpe doelwitten zijn voor de verspreiding van misleidende of valse informatie door soms een groot publiek van gelijkgestemde gebruikers georganiseerd te hebben over een bepaald onderwerp.
Beheerders van “groepen” bij het toonaangevende sociale netwerk kunnen ervoor kiezen om software automatisch inkomende berichten te laten weigeren met informatie die vals is bevonden door factcheckers van derden, zei Maria Smith, vice-president van Facebook App-gemeenschappen.
Groepen werden ooit aangeprezen door chief executive Mark Zuckerberg als een manier om meer intieme gemeenschappen op te bouwen op het wereldwijde sociale netwerk door online ruimtes te bieden voor gebruikers om contact te maken op basis van hobby’s, inspanningen of andere interesses.
“Ons onderzoek toont aan dat diezelfde kenmerken – privacy en gemeenschap – vaak worden uitgebuit door slechte acteurs, buitenlands en binnenlands, om valse informatie en samenzweringen te verspreiden”, schreven desinformatieonderzoekers Nina Jankowicz en Cindy Otis in een opiniestuk van Wired in 2020.
Facebook staat al lang onder zware druk om te voorkomen dat zijn platform wordt gebruikt om desinformatie te verspreiden over onderwerpen van de Russische invasie van Oekraïne tot de Covid-19-pandemie en verkiezingen.
Het platform heeft woensdag ook een “suspend” -tool bijgewerkt die beheerders kunnen gebruiken om tijdelijk te voorkomen dat geselecteerde leden posten, commentaar geven of anderszins deelnemen aan een groep.
Voor groepen die nieuwe leden willen opnemen, heeft Facebook de mogelijkheid toegevoegd om ze te promoten met behulp van e-mail of QR-codes, zei Smith.
AFP werkt momenteel met het factcheckprogramma van Facebook in meer dan 80 landen en 24 talen.
In het kader van het programma, dat in december 2016 van start ging, betaalt Facebook om factchecks van ongeveer 80 organisaties, waaronder media en gespecialiseerde factcheckers, te gebruiken op zijn platform, WhatsApp en op Instagram.
Bron: thestandard
Meer weten?
Gerelateerde
blogs
Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.