Terug naar het overzicht
21 januari 2022
Microsoft koopt Activision in $68,7 miljard all-cash deal
Microsoft kondigde dinsdag aan dat het videogamegigant Activision Blizzard zal kopen in een deal van $ 68,7 miljard in contanten.
De prijs betekent dat Microsoft 95 dollar per aandeel betaalt voor Activision. Het aandeel Activision eindigde de dag meer dan 25% hoger en sloot dinsdag op $ 82,31 per aandeel. Het aandeel Microsoft sloot ruim 2% lager. Dit zou de grootste overname van Microsoft tot nu toe zijn, gevolgd door de aankoop van LinkedIn in 2016 voor $ 26,2 miljard.
Activision, dat bekend staat om populaire games zoals Call of Duty en Tony Hawk’s Pro Skater, is de afgelopen maanden verwikkeld in controverse na meldingen van seksueel wangedrag en intimidatie onder de leidinggevenden van het bedrijf. Maandag zei Activision dat het tientallen leidinggevenden heeft ontslagen na een onderzoek.
Volgens de deal blijft Activision CEO Bobby Kotick, die te maken heeft gehad met oproepen om af te treden vanwege de culturele problemen binnen zijn bedrijf, CEO tijdens de overgang. Microsoft zei dat Activision als bedrijf zal rapporteren aan Microsoft’s Xbox-baas Phil Spencer nadat de deal is gesloten, wat impliceert dat Kotick na de overgang zou kunnen vertrekken. The Wall Street Journal meldde Dinsdagmiddag zal Kotick naar verwachting aftreden nadat de deal is gesloten.
Microsoft zei dat het verwacht de deal in het fiscale jaar 2023 te sluiten. Amerikaanse toezichthouders hebben echter aangegeven dat ze veel agressiever zullen zijn bij het evalueren van grote overnames, vooral in de technologie-industrie, dus er is een kans dat de deal sterft onder beoordeling door de overheid.
Microsoft is de afgelopen jaren agressiever geworden met gamen. Het kocht Minecraft-maker Mojang voor $ 2,5 miljard in 2014. En vorig jaar voltooide Microsoft een overname van gamemaker Bethesda voor 7,5 miljard dollar.
De deal speelt ook in op een langetermijnvisie voor Microsoft, omdat het concurreert met Meta (voorheen Facebook) om technologieën te bouwen om een virtuele wereld te creëren die de metaverse wordt genoemd. Microsoft-CEO Satya Nadella was zelfs de eerste Big Tech CEO die publiekelijk de waarde van de metaverse erkende, maanden voor Meta CEO Mark Zuckerberg. Tegenwoordig worden virtuele werelden gedomineerd door gaming, maar de hoop is dat ze zich uitbreiden om tegemoet te komen aan andere demografische groepen en veel traditionele sociale netwerkactiviteiten online te vervangen.
“Als we nadenken over onze visie op wat een metaverse kan zijn, geloven we dat er geen enkele, gecentraliseerde metaverse zal zijn”, zei Nadella dinsdagochtend tijdens een telefoongesprek waarin hij de deal besprak. Dat betekent dat Nadella een kans ziet voor veel softwaremakers om in de toekomst veel verschillende virtuele werelden te creëren, in plaats van één dominant bedrijf dat het grootste deel van de activiteit controleert.
Toch heeft Microsoft nog geen betaalbare virtual reality-headset van consumentenkwaliteit die nodig zou zijn om de visie voor het metaversum te vervullen. Microsoft verkoopt wel een augmented reality-headset genaamd HoloLens, maar dat apparaat schildert digitale items bovenop de echte wereld. Het is geen volledig meeslepende ervaring en wordt meestal gebruikt voor zakelijke toepassingen.
In een interview met Cnbc’s Becky Quick op “Squawk on the Street”, zei Kotick dat de deal doorkwam nadat hij zich realiseerde dat Microsoft de technologie had om Activision vooruit te helpen in de ontluikende concurrentie tussen technologiebedrijven om het metaversum te bouwen. In hetzelfde interview zei Spencer dat de gesprekken over een overname tussen de twee bedrijven eind vorig jaar begonnen.
Dat gezegd hebbende, concentreerden beide bedrijven zich op het heden bij het aankondigen van de deal, met een hoogtepunt op de kracht van Activision in mobiel gamen. Activision is bijvoorbeeld eigenaar van Candy Crush, een van de populairste en meest lucratieve mobiele games die er zijn. (Activision kocht Candy Crush’s uitgever King voor $ 5,9 miljard in 2016.) Ze benadrukten ook de mogelijkheid om populaire gamefranchises van beide bedrijven te promoten, zoals Halo van Microsoft en World of Warcraft van Activision.
“Met name de afgelopen twee jaar hebben laten zien hoe cruciaal games zijn om mensen te helpen een gevoel van gemeenschap en verbondenheid te behouden, zelfs als ze uit elkaar zijn”, zei Nadella dinsdagochtend tijdens een telefonische vergadering na de aankondiging van de deal. Hij voegde eraan toe dat 3 miljard mensen over de hele wereld videogames spelen, een hint naar de totale markt waarin hij Microsoft ziet bewegen.
Bron: cnbc
Meer weten?
Gerelateerde
blogs
Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.