Terug naar het overzicht
22 oktober 2021
Facebook is van plan het bedrijf een nieuwe naam te geven
Mark Zuckerberg wil bekend staan voor het bouwen van de metaverse
Facebook is van plan volgende week zijn bedrijfsnaam te veranderen om zijn focus op het bouwen van de metaverse weer te geven, volgens een bron met directe kennis van de zaak.
De komende naamsverandering, waarover CEO Mark Zuckerberg van plan is te praten tijdens de jaarlijkse Connect-conferentie van het bedrijf op 28 oktober, maar die eerder zou kunnen worden onthuld, is bedoeld om de ambitie van de techgigant aan te geven om bekend te staan om meer dan alleen sociale media en alle kwalen die daarmee gepaard gaan. . De rebranding zou de blauwe Facebook-app waarschijnlijk positioneren als een van de vele producten onder een moederbedrijf dat toezicht houdt op groepen zoals Instagram, WhatsApp, Oculus en meer. Een woordvoerder van Facebook weigerde commentaar te geven op dit verhaal.
Facebook heeft al meer dan 10.000 werknemers die consumentenhardware zoals AR-brillen bouwen die volgens Zuckerberg uiteindelijk net zo alomtegenwoordig zullen zijn als smartphones. In juli vertelde hij aan The Verge dat de komende jaren “we effectief zullen overgaan van mensen die ons in de eerste plaats zien als een socialmediabedrijf naar een metavers bedrijf.”
Een rebranding zou ook kunnen dienen om het futuristische werk waar Zuckerberg zich op richt verder te scheiden van de intensieve controle die Facebook momenteel ondergaat voor de manier waarop zijn sociale platform vandaag de dag werkt. Een voormalige werknemer die klokkenluider werd, Frances Haugen, lekte onlangs een schat aan vernietigende interne documenten naar The Wall Street Journal en getuigde daarover voor het Congres. Antitrustregelgevers in de VS en elders proberen het bedrijf op te splitsen, en het vertrouwen van het publiek in de manier waarop Facebook zaken doet, neemt af.
Facebook is niet het eerste bekende technologiebedrijf dat zijn bedrijfsnaam verandert naarmate zijn ambities toenemen. In 2015 reorganiseerde Google zich volledig onder een houdstermaatschappij genaamd Alphabet, deels om aan te geven dat het niet langer alleen een zoekmachine was, maar een uitgestrekt conglomeraat met bedrijven die zelfrijdende auto’s en gezondheidstechnologie maken. En Snapchat veranderde in 2016 in Snap Inc., hetzelfde jaar dat het zichzelf een ‘camerabedrijf’ begon te noemen en zijn eerste bril van Spectacles debuteerde.
Mij is verteld dat de nieuwe bedrijfsnaam van Facebook een goed bewaard geheim is binnen zijn muren en niet algemeen bekend is, zelfs niet onder zijn volledige senior leiderschap. Een mogelijke naam zou iets te maken kunnen hebben met Horizon, de naam van de nog niet uitgebrachte VR-versie van Facebook-meets-Roblox die het bedrijf de afgelopen jaren aan het ontwikkelen is. De naam van die app is onlangs aangepast aan Horizon Worlds, kort nadat Facebook een versie demonstreerde voor samenwerking op de werkplek, Horizon Workrooms genaamd.
Afgezien van de opmerkingen van Zuckerberg, heeft Facebook gestaag de basis gelegd voor een grotere focus op de volgende generatie technologie. Afgelopen zomer heeft het een toegewijd metaverse team opgezet. Meer recentelijk kondigde het aan dat het hoofd van AR en VR, Andrew Bosworth, zal worden gepromoveerd tot Chief Technology Officer. En slechts een paar dagen geleden kondigde Facebook plannen aan om 10.000 extra werknemers aan te nemen om in Europa aan de metaverse te werken.
De metaverse zal “een grote focus zijn, en ik denk dat dit gewoon een groot deel van het volgende hoofdstuk zal zijn voor de manier waarop internet evolueert na het mobiele internet”, vertelde Zuckerberg deze zomer aan Casey Newton van The Verge. “En ik denk dat het ook het volgende grote hoofdstuk voor ons bedrijf wordt, echt een verdubbeling op dit gebied.”
Complicerende zaken is dat, hoewel Facebook het idee van de metaverse de afgelopen weken sterk heeft gepromoot, het nog steeds geen concept is dat algemeen wordt begrepen. De term werd oorspronkelijk bedacht door sci-fi-romanschrijver Neal Stephenson om een virtuele wereld te beschrijven waarnaar mensen ontsnappen vanuit een dystopische, echte wereld. Nu wordt het geadopteerd door een van ’s werelds grootste en meest controversiële bedrijven – en het zal moeten uitleggen waarom zijn eigen virtuele wereld de moeite waard is om in te duiken.
Bron: theverge
Meer weten?
Gerelateerde
blogs
Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.