Terug naar het overzicht
12 februari 2023
Na Google en Microsoft springt Opera in de AI-race door ChatGPT toe te voegen aan zijn zoekopdracht
Opera heeft een nieuwe functie aangekondigd die zal worden toegevoegd aan de zijbalk van zijn browser. De tool heet ‘shorten’ en is een door ChatGPT aangedreven tool die kan worden gebruikt om samenvattingen van webpagina’s en artikelen te genereren.
We zijn nog maar twee maanden in 2023 en het ziet er nu al naar uit dat het het jaar van AI gaat worden. Sinds Microsoft en Google hun AI-aangedreven tools hebben aangekondigd, is de opkomst van kunstmatige intelligentie het enige waar mensen in de industrie over kunnen praten. En nu is Opera ook op de kar gesprongen en is het van plan om AI te integreren in zijn webbrowsers en inhoudsapps. In een officiële blogpost kondigde Opera aan dat het ‘AI-generated content (AIGC) -diensten integreert in zijn pc- en mobiele browsers’. Het bedrijf neemt ook ‘stappen om zijn bestaande AI-programma uit te breiden naar AIGC voor zijn browser-, nieuws- en gamingproducten via zijn eigen oplossingen en nieuwe en bestaande partnerschappen’.
Opera sluit zich aan bij de AI-race
Opera heeft een nieuwe functie aangekondigd die zal worden toegevoegd aan de zijbalk van zijn browser. De tool heet ‘verkorten’ en is een door ChatGPT aangedreven tool die kan worden gebruikt om samenvattingen van webpagina’s en artikelen te genereren. De blog toont ook een korte demovideo die ons een glimp geeft van hoe ChatGPT in de browser zal worden geïntegreerd.
Song Lin, Co-CEO van Opera, zei in de blogpost: “In meer dan 25 jaar geschiedenis van ons bedrijf hebben we altijd voorop gelopen op het gebied van browserinnovatie. Of het nu gaat om het uitvinden van browsertabbladen of het bieden van ingebouwde toegang tot generatieve AI-tools aan onze gebruikers, we verleggen altijd de grenzen van wat mogelijk is op het web. Na de massale interesse in generatieve AI-tools, geloven we dat het nu tijd is voor browsers om op te staan en de toegangspoort te worden tot een AI-aangedreven web”.
“We zien de opkomst van Generative Intelligence als het begin van een nieuwe toekomst waarin ontwikkelaars van consumentenapps zoals Opera in staat zullen zijn om ervaringen te bouwen bovenop ai-gebaseerde platforms. We zijn verheugd om de snelle uitrol van ontwikkelaarsprogramma’s voor oplossingen zoals Google Bard te zien, bijvoorbeeld, en beginnen met het bouwen en uitrollen van nieuwe ervaringen in het surfen op het web die nog niet zo lang geleden onmogelijk leken om te bereiken,” voegde Per Wetterdal, hoofd strategische partnerschappen en AI-ecosysteem bij Opera, toe.
De nieuwe functie is echter nog niet voor alle gebruikers beschikbaar gemaakt.
De nieuwe Bing-zoekopdracht van Microsoft
Een paar dagen geleden kondigde Microsoft ook een nieuwe versie van Bing aan die tot doel heeft de manier waarop zoeken op het web werkt te herdefiniëren. Gebruikers kunnen op de wachtlijst komen om de nieuwe versie van Bing uit te proberen. Het bedrijf kondigde ook aan dat het ook wijzigingen zal aanbrengen in de Microsoft Edge-browser. Microsoft versterkte onlangs ook zijn partnerschap met OpenAI, het moederbedrijf van virale chatbot ChatGPT.
Tot nu toe werd de zoekmarkt gedomineerd door Google, maar het bedrijf heeft nu concurrentie. Microsoft CEO Satya Nadella zei in een recent interview dat hoewel Google de ‘800 pond Gorilla’ is in de zoekmarkt, de innovatie van Microsoft hen zal dwingen om ‘naar buiten te komen en te dansen’.
Bron: indiatoday
Meer weten?
Gerelateerde
blogs
Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.