Terug naar het overzicht
05 november 2021
Microsoft Teams gaat de metaverse race aan met 3D-avatars en meeslepende vergaderingen
Microsoft en Meta liggen op ramkoers voor metaverse concurrentie
Microsoft gaat de race in om een metaversum binnen Teams te bouwen, slechts enkele dagen nadat Facebook werd omgedoopt tot Meta in een push om virtuele ruimtes te bouwen voor zowel consumenten als bedrijven. Microsoft brengt Mesh, een samenwerkingsplatform voor virtuele ervaringen, volgend jaar rechtstreeks naar Microsoft Teams. Het maakt deel uit van een grote inspanning om het mixed reality- en HoloLens-werk van het bedrijf te combineren met vergaderingen en videogesprekken waaraan iedereen kan deelnemen dankzij geanimeerde avatars.
Met deze aankondiging lijken Microsoft en Meta op ramkoers te liggen om zwaar te concurreren in het metaversum, met name voor de toekomst van werk.
Microsoft Mesh voelde altijd als de toekomst van Microsoft Teams-vergaderingenen nu begint het in de eerste helft van 2022 tot leven te komen. Microsoft bouwt voort op inspanningen zoals De Samen-modus en andere experimenten om vergaderingen interactiever te maken, na maanden van mensen die vanuit huis werken en zich aanpassen aan hybride werk.
“We werden getroffen door vergadermoeheid in de virtuele wereld”, legt Nicole Herskowitz, general manager van Microsoft Teams, uit in een interview met The Verge. “Na maximaal 30 of 40 minuten in een vergadering was het erg moeilijk om betrokken en gefocust te blijven.” Die aanvankelijke vergadermoeheid leidde tot de Together-modus en nu hoopt Microsoft dat Mesh de cognitieve overbelasting van het moeten zijn van videogesprekken de hele dag verder zal helpen verminderen.
Microsoft Teams krijgt nieuwe 3D-avatars in een duw naar een metaverse omgeving en je hoeft geen VR-headset op te zetten om ze te gebruiken. Deze avatars kunnen je letterlijk vertegenwoordigen in zowel 2D- als 3D-vergaderingen, dus je kunt ervoor kiezen om een geanimeerde versie van jezelf te hebben als je geen zin hebt om je webcam aan te zetten.
“Het is niet binair, dus ik kan kiezen hoe ik wil verschijnen, of het nu video of een avatar is, en er is een verscheidenheid aan aangepaste opties om te kiezen hoe je aanwezig wilt zijn in een vergadering,” zegt Katie Kelly, principal product manager voor Microsoft Mesh, in een interview met The Verge. “We zijn in staat om je vocale aanwijzingen te interpreteren om die avatar te animeren, dus het voelt aanwezig en het voelt alsof het er bij je is.”
Microsoft gebruikt AI om naar je stem te luisteren en vervolgens je avatar te animeren. Als je overschakelt naar een meer meeslepende 3D-vergadering, dan zullen deze animaties ook de handen van je avatar opheffen wanneer je op de optie Hand opsteken of animeer emoji rond je avatar.
De meeslepende ruimtes zijn echt waar Microsoft deze Mesh-integratie als het nuttigst ziet, vooral in zijn inspanningen om een metaverse voor bedrijven te bouwen. Microsoft ziet virtuele ruimtes voor zich in Teams waar mensen kunnen netwerken en socializen met games of zelfs Microsoft-apps kunnen gebruiken om samen te werken aan projecten.
Deze virtuele omgevingen werken natuurlijk het beste met een VR- of AR-headset, maar ze staan open voor iedereen op meerdere apparaten dankzij het geanimeerde avatarwerk. “Ik denk dat het ding dat echt scheidt hoe Microsoft metaverse en onze eigen ervaringen benadert, begint met de menselijke ervaring, dus het gevoel van aanwezigheid, praten met iemand, oogcontact maken en reacties zullen belangrijk zijn,” legt Kelly uit.
Microsoft bouwt zelfs ondersteuning voor vertalingen en transcripties in, zodat u mogelijk in een virtuele Teams-ruimte kunt vergaderen met een collega van over de hele wereld met minder taalbarrières.
De belofte is dat Microsoft Teams deze virtuele ruimtes en avatars in de eerste helft van 2022 in gebruik kan gaan nemen. “Het doel is dat je in de eerste helft van volgend jaar een meeslepende ruimte kunt ingangen en vervolgens kunt samenwerken en de tools van Microsoft kunt gebruiken”, zegt Kelly.
Bedrijven kunnen hun eigen virtuele ruimtes, of metaverses, bouwen binnen Teams. Dat is iets waar Accenture mee heeft geëxperimenteerd na het creëren van een eigen virtuele campus voor werknemers vóór de pandemie. Deze virtuele ruimte werd al snel nuttig, omdat het bedrijf het heeft gebruikt om nieuwe medewerkers aan boord te nemen tijdens de pandemie.
Microsoft’s push voor een metaverse binnen Teams komt slechts enkele dagen nadat Facebook is omgedoopt tot Meta als bedrijfsnaam. Meta werkt aan zeer vergelijkbare concepten als Microsoft, geleid door het idee van een digitale avatar die je vertegenwoordigt in virtuele ruimtes. Meta’s Reality Labs-divisie heeft hardware en software voor consumenten gebouwd, waaronder de Quest VR-headset, en plaagde vorig jaar zijn eigen visie op werken op afstand met behulp van augmented en virtual reality.
Microsoft en Meta zullen duidelijk zwaar concurreren in het metaverse tijdperk. Het is een gebied waar Microsoft jarenlang in heeft geïnvesteerd, met zijn HoloLens-werk en de overname van AltspaceVR. Microsoft en Meta zijn echter niet de enigen. Veel bedrijven zijn begonnen met het gebruik van platforms zoals Spatial om virtuele ruimtes aan te bieden voor evenementen, vergaderingen en netwerkmogelijkheden.
Meta heeft miljarden dagelijkse gebruikers op Facebook en Instagram om te gebruiken voor zijn metaverse ambities, en Microsoft heeft de miljoenen dagelijkse Teams-gebruikers en integratie in Office om te proberen de metaverse een realiteit te maken voor bedrijven. De metaverse strijd om je digitale avatars is nog maar net begonnen.
Bron: theverge
Meer weten?
Gerelateerde
blogs
Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.