Terug naar het overzicht

11 mei 2021

Wat is Twitter Spaces? [+ Waarom marketeers zich zorgen moeten maken]

De afgelopen maanden heeft Twitter geëxperimenteerd met een nieuwe functie genaamd Twitter Spaces.

En nu is de veelbesproken functie eindelijk beschikbaar voor alle accounthouders met meer dan 600 volgers.

Spaces, waarmee Twitter-gebruikers naar openbare audiogesprekken kunnen luisteren en eraan kunnen deelnemen, ging kort na de lancering en $ 100 miljoen waardering van de app Clubhouse in de bètatest – die op dezelfde manier een audiochatroom-ervaring biedt.

Nu het gebruikersbestand van Clubhouse blijft groeien en marketeers daar beginnen te experimenteren, beginnen veel merken met solide Twitter-volgers ook meer aandacht te besteden aan de merkmogelijkheden van Spaces.

Waarom marketeers naar Twitter Spaces kijken

Nu marketeers toegang krijgen tot Twitter Spaces, leren we dat het merkkansen kan bieden die Clubhouse nog niet heeft ingeschakeld. Hoewel beide platforms nog steeds in ontwikkeling zijn en je beide op je radar moet houden terwijl ze veranderen en verbeteren, zijn hier slechts een paar sterke punten die Twitter Spaces al heeft ten opzichte van de concurrentie:

1. Twitter heeft een groot publieksbereik.

Twitter heeft meer dan 330 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Dat gebruikersbestand omvat doelgroepen die in veel verschillende demografieën over de hele wereld passen. Hierdoor kunnen merken doelgroepen bereiken uit allerlei branches en achtergronden.

Hoewel het gebruikersbestand van Clubhouse snel groeit, biedt het vanwege het ietwat exclusieve karakter geen vergelijkbaar bereik als Twitter. De sociale audio-app was oorspronkelijk ontworpen om alleen op uitnodiging te zijn en begon met een kleine gebruikerslijst van ‘elite’ opinieleiders, beroemdheden en beïnvloeders in de branche. Pas sinds kort worden alledaagse gebruikers uitgenodigd.

Bovenop de exclusieve exclusiviteit van Clubhouse is de app alleen beschikbaar op IOS-apparaten, terwijl Twitter zojuist heeft aangekondigd dat het Spaces binnenkort zal uitrollen naar op Android gebaseerde bètatesters.

2. Twitter Spaces zou kunnen zorgen voor een kortere leercurve.

Leren gebruiken en experimenteren met een volledig nieuwe app voor sociale media, zoals Clubhouse, kan tijdrovend zijn. U moet niet alleen leren navigeren, maar u moet ook de beste gebruikers, merken en trends bestuderen om te leren hoe u daar doelgroepen kunt bereiken.

Met het oog op leercurves kunnen marketeers die ervaren Twitter-gebruikers zijn, Spaces over Clubhouse bezoeken, simpelweg omdat ze al volgers hebben op Twitter en alleen hoeven te leren hoe ze één extra functie kunnen gebruiken, in plaats van een geheel nieuw platform.

3. Twitter Spaces zou voor merken aantrekkelijker kunnen zijn.

Hoewel het live audioplatform van Clubhouse gebruikers heeft aangetrokken die op zoek zijn naar authentieke interpersoonlijke gesprekken in plaats van naar merkinformatie, is het publiek van Twitter gewend om content van merken te zien, zoals advertenties, marketingvideo’s en promotionele vloot. Omdat merkpromotie natuurlijker en gebruikelijker aanvoelt voor Twitter-gebruikers, is de kans groter dat deze doelgroepen Space van het merk accepteren of er interactie mee hebben.

4. Twitter Spaces is visueel interactief.

Terwijl Clubhouse en andere audio-apps luisteraars alleen een luisterlijst laten zien, heeft Twitter functies toegevoegd om Spaces visueel aantrekkelijker te maken.

Spaces-luisteraars kunnen bijvoorbeeld emoji’s gebruiken om te reageren op opmerkingen van de spreker.

“[De reactiefunctie] is geweldig omdat ik het zie als de perfecte balans tussen toegankelijkheid voor introverte en extraverte mensen. Als je het niet prettig vindt om te praten, gebruik dan een emoji”, zegt Krystal Wu, HubSpot’s social media community manager en a Spaces beta-tester.

5. Spaces biedt een meer informele omgeving dan andere streamingplatforms.

“De druk is weg wanneer je lid wordt van een Space. In alle discussies waar ik deel van uitmaakte, zijn mensen veel meer ontspannen, ongeacht hoe ongedwongen of belangrijk het onderwerp is dat wordt besproken”, legt Wu uit. “Ik geniet hiervan omdat het het gevoel van ‘aan’ zijn, zoals de meesten van ons tijdens deze pandemie op Zoom zijn geweest, wegneemt.”

Vanwege het informele karakter van Spaces hoeven marketeers en publiek zich misschien niet zo geïntimideerd te voelen wanneer ze spreken in of lanceren van Spaces, wat kan leiden tot boeiende gesprekken tussen merken en hun volgers.

Blog: hubspot

Meer weten?

Neem contact op

Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.