Terug naar het overzicht

16 juli 2021

Microsoft Teams-gebruikers krijgen licentievrije toegang tot Dynamics 365-gegevens

Microsoft verwijdert wat een “licentiebelasting” wordt genoemd om bredere toegang tot verkoop- en klantenservicegegevens via de Teams-samenwerkingsapp aan te moedigen. Maar integratie blijft een werk in uitvoering, zegt analist.

Gebruikers van Microsoft Teams hebben nu toegang tot Dynamics 365-gegevens zonder dat ze licenties voor het CRM-platform nodig hebben.

Microsoft is de afgelopen maanden al verhuisd om de banden tussen Dynamics 365 en de app voor teamsamenwerking te verdiepen; in maart voegde het bedrijf de mogelijkheid toe om Teams-chat in te sluiten in de Dynamics 365-app, terwijl de toegang tot gegevens vanuit Teams werd verbeterd.

Tijdens het Inspire-evenement deze week heeft Microsoft aangekondigd dat alle Teams-gebruikers nu toegang hebben tot Dynamics-gegevens vanuit de samenwerkingsapp, ongeacht of ze een Dynamics 365-licentie hebben. Beheerders kunnen toestemmings- en toegangsregels instellen om de toegang tot klantrecords te beperken.

“Dynamics 365-gebruikers kunnen nu iedereen in de organisatie uitnodigen om klantrecords te bekijken en eraan samen te werken binnen de stroom van een Teams-chat of -kanaal”, zegt Jared Spataro, corporate vice president voor Microsoft 365.

Door de “licentiebelasting” te elimineren die klanten eerder had weerhouden van het gebruik van de beschikbare integratie, kunnen CRM-gegevens worden gedeeld met meer werknemers, zei hij. Dat zou verkoop- en klantenservicemedewerkers in staat stellen om te communiceren met collega’s die de CRM-tool niet routinematig gebruiken, waardoor financiële teams bijvoorbeeld inkooporder- en betalingsgegevens kunnen delen met verkooppersoneel.

De aankondiging “helpt bij het versterken van de groeiende banden die Microsoft wil leggen tussen Teams en Dynamics 365”, zegt Angela Ashenden, hoofdanalist bij CCS Insight. Het kan Dynamics 365-klanten ook helpen om een ​​bredere acceptatie te stimuleren, zonder dat ze hoeven te investeren in extra licenties voor incidentele of onregelmatige gebruikers, zei ze.

Wayne Kurtzman, onderzoeksdirecteur bij IDC, zei dat Microsoft Teams positioneert als het “startpunt” voor werknemers om werk gedaan te krijgen. “Hoewel het een werk in uitvoering is met enkele UI-uitdagingen, geeft de integratie van Dynamics 365 aan dat Microsoft het belang van samenwerking in de onderneming – en voor alle werknemers en op alle apparaten, beschouwt”, zei hij.

Microsoft heeft ook aangekondigd dat Dynamics-gebruikers nu een Teams-vergadering kunnen toevoegen bij het maken van een afspraak en notities van een Teams-vergadering kunnen vastleggen en opslaan voor latere toegang in de tijdlijn van het Dynamics-record.

Bredere integratie van Teams is een groeiende prioriteit voor Microsoft. Dit omvat nieuwe manieren om te communiceren met SAP’s enterprise resource planning (ERP), HR en CRM-software van Teams, aangekondigd in januari, waarmee SAP-gebruikers informatie zoals leveranciersgegevens kunnen delen met collega’s zonder van scherm te wisselen.

Eerder deze maand werd de Salesforce-app voor Teams beschikbaar gesteld, waardoor verkoop- en serviceteams die gebruikmaken van Salesforce Sales Cloud en Service Cloud toegang hebben tot gegevens uit de samenwerkingsapp van Microsoft.

Microsoft’s CRM-rivaal Salesforce lijkt een soortgelijk pad te volgen door zijn kernbedrijfssoftwareproducten te integreren met Slack – een concurrent van Microsoft Teams. Salesforce kondigde vorig jaar plannen aan om voor 27,7 miljard dollar over te nemen, en die deal zal later deze maand worden afgerond.

Door Teams en Dynamics nauwer aan elkaar te blijven binden, kan Microsoft zijn positie ten opzichte van Salesforce en Slack versterken, zodra die deal doorgaat.

“Uiteindelijk denk ik dat het waarschijnlijk is dat Teams voor de meeste gebruikers de standaardinterface (of op zijn minst het toegangspunt) voor Dynamics 365 wordt, waardoor de grens tussen samenwerkingsapplicaties en line-of-business-apps in het Microsoft-portfolio verder vervaagt”, zegt Ashenden. .

“Gezien het succes van Teams, is het gemakkelijk in te zien waarom Microsoft dit zou willen stimuleren, en gezien de overname van Slack door Salesforce is het een trend die vrij snel de norm zal worden.”

Bron: computerworld

Meer weten?

Neem contact op

Gerelateerde
blogs

Naar alle blogs

Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.