Terug naar het overzicht
19 september 2024
Aandachtspunten voor werkplekbeheer via Microsoft Intune
Aandachtspunt 1: controleer eerst of je IT geschikt is voor Intune
Hoe handig Intune ook is, je kunt er helaas niet elk apparaat of elke browser mee beheren (maar de meeste wel). Gelukkig heeft Microsoft een duidelijke lijst gemaakt waar Intune wél voor werkt, en daar vallen de gebruikelijke devices onder. Trouwens, niet alleen Microsoft-, maar ook Android- en Apple-apparaten kunnen beheerd worden met Intune. Bovendien worden zij allemaal beveiligd via Microsoft Entra (voorheen geheten: Azure Active Directory).
Tip: deze lijst kan een stok achter de deur zijn voor het opstellen van een duidelijk device-beleid. Goede afspraken maken over waarmee gewerkt wordt, dringt shadow IT terug en verhoogt de algehele security van je organisatie.
Aandachtspunt 2: de registratie voor
Maakt je organisatie gebruik van Microsoft 365 en heb je daar een abonnement voor? Dan hebben de onderlinge gebruikers waarschijnlijk al een school- of werkaccount. Aan die kleinere abonnementen kun je vervolgens Intune koppelen.
Aandachtspunt 3: kies voor een aangepaste domeinnaam
Dit is een optionele stap, maar ALTA-ICT raadt het aan om dit wel te doen. Anders krijg je een standaard-domeinnaam voor Intune, die sommige gebruikers wellicht afschrikt. Je herkenbare bedrijfsnaam als onderdeel van je domein, zorgt voor extra vertrouwen. Dit doe je op basis van een DNS-registratie. Heb je al een Microsoft 365-abonnement? Dan is de kans groot dat je je bestaande domeinnaam kunt blijven gebruiken.
Aandachtspunt 4: voeg gebruikers toe
Let op: Intune werkt op basis van gebruikers en niet op basis van apparaten. Wij horen je nu denken: ‘Hoe zit dat precies?’ Een gebruiker kan met zijn account verschillende apparaten gebruiken. Onderweg gebruikt hij graag zijn telefoon en op kantoor zijn laptop. Maar iemand kan ook een nieuw apparaat krijgen, of op een ander device inloggen. Uiteindelijk krijg je via die gebruikers toegang tot al hun devices.
Aandachtspunt 5: maak groepen aan
Heeft je organisatie een behoorlijke omvang? Maak dan groepen aan voor de gebruikers. Die kun je op basis van verschillende factoren indelen. Denk bijvoorbeeld aan deze groepen:
- gebruikers van Apple-, Microsoft- en Android-devices;
- de mensen op het hoofdkantoor en op andere locaties;
- werknemers die meestal op dezelfde locatie werken, of die juist veel onderweg zijn;
- leerlingen en docenten.
Handig: gebruikers kunnen deel uitmaken van verschillende groepen. Op zoek naar alle leerkrachten die een Android-telefoon hebben, en die een bepaalde nieuwe app nodig hebben? Je weet ze zo te vinden. Op basis van de gebruikersgroepen kun je ook bepalen wie toegang krijgen tot welke software, data en andere resources.
Aandachtspunt 6: beheer je licenties
Worstel jij ook met onoverzichtelijke licenties? Ook hier helpt Intune mee. Je kunt per gebruiker kijken welke licenties diegene wel of juist niet heeft, en ervoor zorgen dat diegene over de juiste abonnementen beschikt. Komt er een nieuwe werknemer bij? Dan activeer je de juiste licentie. Gaat er iemand met pensioen, of ergens anders werken? Dan deactiveer je niet alleen het apparaat, maar ook de abonnementen daarvoor.
Hulp nodig?
Kom je er niet uit met het bovenstaande, of laat je het liever aan een expert over? ALTA-ICT kent Microsoft 365 en Intune als geen ander. Neem gerust contact op met ons.
Altijd het beste van Microsoft 365.
Meer weten?
Gerelateerde
blogs
Tech Updates: Microsoft 365, Azure, Cybersecurity & AI – Wekelijks in je Mailbox.