Zoekmachine optimalisatie

Heb jij een eigen website, maar heb je het idee dat je online niet goed vindbaar bent? Dan is het hoog tijd voor google zoekmachine optimalisatie. Door middel van zoekmachine optimalisatie, ook wel afgekort tot SEO, wordt de vindbaarheid van je website verbeterd.

Dit gebeurt aan de hand van organische en niet-betaalde zoekresultaten van Google. Iedereen weet dat het belangrijk is om vindbaar te zijn. Immers, wanneer niemand je vindt, hoe kun jij dan je producten of diensten verkopen?

Altagracia Martes office expert

Hallo, ik ben Altagracia

Wij helpen u graag met het ontwikkelen van een website die u helpt om uw online doelen te bereiken.

Waarom ALTA-ICT?

Duurzame methoden

Wij geloven niet in kortetermijndenken. Daarom werken wij met methoden waarvan we weten dat ze jaren lang zullen zorgen voor exponentiële groei!

100% custom strategie

Onze SEO pakketten worden volledig afgestemd op de doelen en wensen van de klant. Hierdoor halen wij sneller betrouwbaar resultaat en ROI!

Groot netwerk

Door onze jarenlange ervaring hebben wij een zeer groot netwerk van connecties opgebouwd. Hierdoor kunnen wij sneller en efficiënter werken.

Wat is zoekmachine optimalisatie nou precies?

Zoekmachine optimalisatie, vertaald van het Engelse search engine optimization (SEO), zorgt ervoor dat websites hoger in Google terecht komen. Dit kan gedaan worden door middel van organische zoekresultaten van Google. Door je website te optimaliseren verhoog je de vindbaarheid van je website in verschillende zoekmachines.

Wat hierbij ook belangrijk is, is dat je gebruik maakt van zoektermen die belangrijk zijn voor jouw website. Deze zorgen er namelijk weer voor dat er meer relevante bezoekers naar je website komen. De optimalisaties worden op verschillende manieren uitgevoerd. Off-page gebeurt dit door middel van linkbuilding en on-page voornamelijk door het plaatsen van de juiste content, maar ook door de techniek.

Uiteraard werkt dit alleen met een juiste plan van aanpak. Denk je nou; “hoe werkt zoekmachine optimalisatie nou precies”? Dat gaan wij je uitleggen!

Het maken van een plan van aanpak

Het is erg belangrijk dat je een goede strategie hebt, die werkt voor jouw website. Wil je echt gericht te werk kunnen gaan, dan moet je weten op welke zoekwoorden jij je moet richten. Daarnaast is het ook belangrijk te weten waar de zwakke punten op je website te vinden zijn, dingen die wat verbetering nodig hebben. Dit geldt voor zowel techniek, content als linkprofiel. Is dit helemaal in orde, dan kun je een plan van aanpak maken om daar vervolgens mee aan het werk te gaan.

De technische kant van je website verbeteren

Je wilt natuurlijk dat de bezoekers die op jouw website terechtkomen kunnen vinden wat ze zoeken, maar ook dat de website gebruiksvriendelijk is en ze moeiteloos kunnen navigeren. Om hiervoor te zorgen is het belangrijk dat de techniek helemaal in orde is.

Want wanneer dit het geval is, zorgt dit voor een betere werking van de website maar ook voor een betere gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast zorgt een juiste technische werking er ook voor dat Google in staat is je website goed te lezen. Onder techniek verstaan we dingen als de laadsnelheid, het installeren van de juiste plug-ins, het schoonhouden van de code en de responsiviteit van de website voor mobiele gebruikers.

Verbeter de kwaliteit van je teksten

Content is alle informatie die jij deelt met je bezoekers, zoals afbeeldingen en teksten. Door die teksten weet de bezoekers waar je website over gaat, maar ook Google begrijpt dit. Teksten kun je vervolgens door middel van SEO copywriting optimaliseren. Dit zodat Google je teksten beter kan lezen. Daarnaast zorgt een goede SEO geschreven tekst er ook voor dat er sprake kan zijn van conversie.

Het verzamelen van externe links

Een ander belangrijk punt binnen de zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Het domein van je website krijgt een autoriteitswaarde toegekend door de zoekmachines. Die autoriteitswaarde wordt opgebouwd door middel van het aantal relevante en kwalitatieve backlinks. Deze backlinks zijn links die te vinden zijn op externe websites. Hoe meer andere websites er dus praten over jouw website, hoe belangrijker jouw website wordt volgens Google.

Haal het meeste uit je website

Natuurlijk is het uiteindelijk de bedoeling dat een bezoeker een bestelling plaatst of contact met je opneemt. De hulp van Google is erg fijn, en als je bovenaan staat is dit zeker positief voor je website, maar als je nog steeds geen bestellingen of aanvragen binnenkrijgt heb je hier natuurlijk niet veel aan. Met behulp van conversieoptimalisatie wordt jouw website ingericht op een manier dat bezoekers sneller en makkelijker een bestelling of aanvraag kunnen plaatsen.

voorbeeld seo zoekmachine optimalisatie
Voorbeeld van een lokale seo klant, welke graag zichtbaar wilde zijn voor "chiptuning hoorn"

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

We hadden het net al even over SEO, en dan heb je ook nog SEA. Maar wat is dat nou precies? SEO richt zich vooral op topposities in de organische resultaten, bij SEA daarentegen, draait het volledig om adverteren.

Search engine advertising (SEA) is een vorm van adverteren die ervoor zorgt dat jouw website meteen erg hoog in de zoekresultaten van Google komen te staan, met behulp van betaalde advertenties. Wat belangrijk is om te weten, is dat iedere klik op je website geld kost, en dat zodra je advertentiebudget op is, je advertentie ook weer wegzakt in de zoekresultaten.

Lokale SEO

Als jij een website hebt die aansluit bij je eigen woonplaats, bijvoorbeeld als loodgieter, dan heb je er niks aan als iemand aan de andere kant van Nederland jouw website bezoekt. Dit zal vrijwel nooit resultaat geven in de vorm van een aanvraag.

Hier is Google Mijn Bedrijf een erg handige oplossing voor. Met deze tool wordt juist je lokale vindbaarheid geoptimaliseerd. Daarnaast geeft je bedrijfsprofiel ook de exacte locatie aan en kom je op Google Maps te staan.

Zoekwoorden analyse

Nog een belangrijk punt om goed gevonden te worden in Google, is door te achterhalen waar je doelgroep precies op zoekt. Een zoekwoordenanalyse kan je hierbij helpen. Google Ads heeft een zoekwoordenplanner die heel eenvoudig het zoekvolume van een bepaalde term kan weergeven. Daarnaast is er ook nog Ubersuggest, die eveneens erg prettig werkt.

Optimaliseren is een doorlopend proces

Voor wie denkt dat het optimaliseren een eenmalig iets is, komt bedrogen uit. Het algoritme van Google en de manier waarop deze indexeert veranderd namelijk heel erg vaak. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat jouw concurrentie ook niet stil zit. Het optimaliseren van je website is dan ook een doorlopend proces, zeker wanneer je niet alleen nu hoog in Google wilt staan, maar dit ook wilt blijven.

Vertel ons meer over uw project...